Direktlänk till inlägg 28 april 2015

Alkemisten - Paulo Coelho

Av bockeriorat - 28 april 2015 20:05

  

Alkemisten - Paulo Coelho


Pojken är fåraherde i Spanien och han är väldigt nöjd med sin tillvaro, han får se sig omkring i världen och han känner sina får så väl att de till och med har samma dygnsrytm.

En dag möter han och förälskar sig i en flicka och han börjar fundera kring hur han ska kunna vinna hennes hjärta. Samtidigt drömmer han två gånger om att han hittar en skatt precis vid pyramiderna i Egypten och han beslutar sig för att försöka hitta skatten. 


På sin väg för att hitta skatten stöter han på en hel massa olika människor som hjälper honom, som han lär sig nya visdomar av och en del som lurar och bedrar honom.


Det är svårt att med några korta meningar göra den här romanen rättvisa. Den är som en blandning av en odysse', en biblisk historia, en saga från tusen och en natt och en biludungsroman. Och språket! Vilket underbart och flytande språk. I romanen talas det en del om ett världsspråk som en del författare/ talare kan uttrycka sig på. Och jag måste säga att jag tycker att Coelho själv tar plats med dessa språkliga mästare.


Wow säger jag bara om denna roman! Wow! Jag rekommenderar verkligen alla att lyssna på den här romanen. Språket och berättandet är helt undebart och vilka visdomsord och vilken klokhet den inrymmer. Berättelserna och anekdoterna är fantastiska utan att bli högtravande.


Som grädde på moset är Stefan Sauk(som alltid) lysande som uppläsare. jag höll på att sätta i halsen när jag satte igång boken och en ytterst jobbig röst satte igång och prata. Tack och lov presenterade han bara boken och sen fick Sauk ta över...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards