Alla inlägg den 26 april 2015

Av bockeriorat - 26 april 2015 17:57

 


Efter de båda första delarna i trilogin - Att föda ett barn och Sörja för de sina har jag nu lyssnat på den avslutnade boken i serien om Maj:


Liv till varje pris - Kristina Sandberg


När den förra boken avslutades var Maj tillsammans med sin familjen; maken Thomas och barnen Anita och Lasse i Stockholm för att fira Thomas 50-års dag. Efter en rad olika händelser slutar det med i att Thomas ensam går in på ett ölhak och Maj sitter ensam på hotellrummet och väntar på att Thomas ska komma hem igen och är väldigt nervös för att han ska börja dricka igen.


Och här slängs vi in i handlingen på samma ställe igen och vi får äntligen veta om vilka val Thomas gör och vilka konsekvenser detta får.


Anita och Lasse börjar bli stora och behöver inte samma omvårdnad som tidigare längre och det blir mindre och mindre med varje år för Maj att göra med dem. Men ändå oroar hon sig för dem; Anita är inte som hon själv och inte heller som sina jämnåriga kamrater. Anita studerar och kämpar för att kunna ta studentexamen.

Och Lasse, han intresserar sig inte alls för skolan utan umgås mest med kamrater. Men Maj oroar sig över detta också.


Redan i förra boken började det gå sämre för Thomas och släktens företag. Vad händer om de inte har företaget att försörja sig med längre? Kommer de att kunna behålla sommarstället? Våningen? Kommer Maj att få kunna ha samma stora hushållskassa som tidigare? 


Maj blir äldre och vi får, som tidigare, veta om såväl hennes tankar som vad som händer nu och även små glimtar om vad som händer längre fram. Så här i efteråt skulle man kanske lyssna om igen, för jag minns inte alla återblickar och jag undrar om jag kan ha missat något viktigt ifrån återblickar i de tidigare böckerna.


Slutet tycker jag blir alltför abrupt och jag som gillar när allt knyts ihop och avslutas på så vis är lite besviken. Dock är det en liten bagatell i sammanhanget. Den här romanen och hela serien har fått mig att tänka och fundera en hel del om hur det har varit för kvinnor, mammor och fruar förr i tiden och hur det har utvecklats till idag. 

Hur mycket man skulle behöva slita om man själv levt i samma tidsepok som Maj. Jag minns att jag i den mellersta boken irriterade mig mycket på Maj och hur hon och Anita förhöll sig till varandra. Och visst, till stor del är det fortfarande en del saker jag stör mig på när det gäller Maj och hennes agerande, men efter tiden som rådde och normerna som var satte då, hade hon heller inte mycket till val.


Jag skulle så gärna vilja sitta ned med Maj och prata med henne om hennes liv, hennes val, vad hon tyckte hon gjorde rätt om hon hade kunnat agera på annat sätt ibland. Var det ett lyckligt liv, tycker hon?  Samtidigt skulle jag även vilja byta ett och annat ord med Thomas och ställa honom mot väggen vad det gäller hans agerande!


Jag rekommenderar den här romanen och hela serien, men kom ihåg att ge det en lång chans, lyssna noga och häng med på att parallellt med handlingen får man ta del av Majs inre monolog, så blir du kanske inte så förvirrad innan du förstår hur den är upplagd. Själv tyckte jag att det var rörigt till en början, men när det föll på plats gick det bra att lyssna.


Andrea Irwing har läst alla böckerna på ett förstklassigt vis och har en mycket behaglig röst, tycker jag!


Lyssna på storytel, eller köp mp3-bok, eller köp och läs


Ovido - Quiz & Flashcards