Alla inlägg under september 2016

Av bockeriorat - 19 september 2016 11:30

 

För mycket av allt - Sanna Bråding

Uppläsare: Sanna Bråding

Lyssningstid: 5h 28min


När jag gick i högstadiet var det självklart mig och alla klasskompisar att kolla på tv-serien Tre Kronor på onsdagskvällarna och  dagen efter diskutera hur det hade gått för karaktärerna; Taggen, Klimax, Reine, Mimmi, Kaj, Abby och Tanja.

Så snygga och lyckade de var i serien, tänkte jag och kände verkligen inte igen mig i någon av karaktärerna.


När jag såg att Sanna Bråding (som var Tanja i Tre kronor) hade gett ut sin självbiografi blev jag nyfiken på den. Jag minns henne som den roliga, glada, spralliga och lite smågalna tjejen i Tre Kronor och sedan även som den som blev utmålad på löpsedlarna som knarkare som sedemera dömdes till fängelse för narkotikabrott. Vad Sanna Bråding har haft för sig mellan rollen som Tanja och som tjejen på löpsedlarna hade jag inte så stor koll på, bara att jag har hört henne i radion och sett henne i tv då och då. Jag bestämde mig därför för att lyssna på hennes bok För mycket av allt.


I boken får man följa Sanna redan från början av livet och hon berättar om att hon i stort sett alltid har känt sig som att hon inte passar in, att hela tiden vara annorlunda, som ett ufo, berättar hon på fler ställen. Att hon gått sin egen väg med mycket starka färger, coola håruppsättningar och kläder som sedan tagit henne i toppen på sämst-klädda listor, vilket gjorde henne väldigt ledsen.


Vi får reda på hur intresset för radiopratande och skådespeleri uppstod och hur det gick till när hon fick den åtråvärda rollen i Tre Kronor. Just den tiden var dock inte så glamorös som man som tv-tittare kanske kunde inbilla sig. Skola, arbete framför och bakom kameran och känslan av att hon inte riktigt passade in bland de övriga medarbetarna gjorde att hon tog tag i det som hon kunde ta tag i själv; mat och träning. Som läsare sitter jag som ett frågetecken när Bråding beskriver hur hon pluggar och jobbar parallellt och dessutom gör sitt yttersta för att inte behöva äta och för att sedan träna så hårt så att hon kräks och sedan gå långa promenader ovanpå detta. Hur i helskotta orkade hon med detta? Visserligen beskriver hon att kroppen protesterar vid fler tillfällen, men att den inte bara slutade fungera av detta sätt att leva är märkligt.


Ofta beskriver även Bråding att hon hela tiden är sysselsatt och i rörelse för att inte ledsna. Hon utmanar sig hela tiden till att göra mer, lära sig mer för att sedan gå vidare och göra samma sak om och om igen.


Genomgående i boken beskriver Sanna hur hon destruktivt hon lever. Är det inte mat och träning som hon "straffa" kroppen med så är det män, sex, alkohol eller droger. Mitt i allt detta kaos lyckas hon sköta sitt arbete med bravur och få kroppen att hålla ihop.


Utan att avslöja allt för mycket om boken vill jag även skriva att Sanna Bråding beskriver sitt liv väldigt rakt och utan att försöka ducka för detaljer eller att försöka linda in eller händelser eller skylla ifrån sig och det är väldigt starkt! 


Den här boken var oerhört lättlyssnad och hemskt svår att pausa i. Jag försökta lyssna klart i ett streck för att få veta hur allting skulle avsluts. Skulle jag själv skriva en självbiografi skulle den heta Livrädd för allt och i stort sett ta slut där och då och det gör det ännu mer intressant att läsa den här boken. Jag skulle aldrig någonsin ha hamnat där Sanna hamnade. Inte med det braiga, kariärmässiga och heller inte det destruktiva kaosaktiga. 


Bråding funderar mycket över hur hon kunde bli som hon blev, med två "välanpassade" föräldrar och jag saknar lite i boken om hur hon själv tänker i sitt föräldraskap. Hur ska hon undvika att det kaosaktiga tar över och  hur kan hon hjälpa sina egna barn om de skulle hamna i samma hjulspår som sin mamma.


Den här självbiografin rekommenderar jag verkligen till att läsa. Kanske kan någon känna igen sig, själv känner jag igen det här med att inte passa in. Om man inte känner igen sig kan det vara intressant att läsa om att det finns människor som fungerar på ett helt anna sätt än en själv och som varit med om otroliga upplevelser.

 

Att det är författaren själv som läser gör läsupplevelsen ännu häftigare. 

 

Lyssna på storytel, adlibris eller bokus.

Läs på adlibris eller bokus. 

Av bockeriorat - 19 september 2016 09:45

 


Smultron och svek - Eva Swedenmark Annica Wennström

Uppläsare: Callin Öhrvall Delmar

Lyssningstid: 12h 38min

Del ett i serien om personerna kring La Stella


Liselotte Ponti jobbar tillsammans med sin bästa väninna Susanne på en liten resebyrå i Östersund. Hemma har hon två barn, Sandra och Elias, som hon får ta väldigt mycket ansvar för. erftersom hennes man, Mario, arbetar långa dagar på den italienska restaurangen La Stella.


Börje och Anita är Liselottes föräldrar är ett strävsamt par som är engagerade i sina barn och barnbarn. Familjen betyder mycket för dem och familjemiddagarna är det Anita lever för.


Håkan är Liselottes bror som även han bor kvar i Östersund där han arbetar som polis. Han har en stor längtan efter barn, men hans fru Ann är mer intresserad av sitt arbete på banken och sin löpträning.


Storasystern Linda är den som har valt ett annorlunda liv, hon flackar jorden runt i sitt arbete som flygvärdinna. Sandra tycker att hennes liv är otroligt spännande och kan inte förstå de som bara "nöjer sig" med att stanna kvar i sin hemstad live igenom och inte har en längtan bort.


Hela familjen lever lyckliga i alla sina dagar, ända tills en liten spricka i fasaden gör så att hela ytan krackelerar och alla relationer och vänskapsband sätts ur spel och de flesta börjar undra om de verkligen vill leva de liv som de verkligen lever.


Smultron och svek är en mysig bok om att livet kanske inte alltid är/blir som man hade tänkt sig från början, men det kanske kan bli bra, för att inte säga bättre, ändå.


Det är avkopplande och underhållande att lyssna på boken, men många delar är ganska... orealistiska och överdrivna. Jag kan även känna mig oerhört frustrerad över vissa personers agerande eller brist på agerande.

Karaktären Susanne känns inte trovärdig alls. Jag har mycket svårt att förstå att hur hon kan göra det som hon gör i boken och envist fortsätta hävda att hon inte har gjort fel eller har skuld i det som har hänt. 


Vidare är det lite märkligt att Liselotte länge har storslagna planer om vad hon ska göra och sedan hux flux, under några få dagar då föräldrarna är på semester går från nystartad till extremt framgångsrik.


Och resebyrå... Jag är kanske lite för inskränkt, men jag har svårt att tro att det kan gå så bra när man har sådana stora möjligheter att vara sin egen resebyrå nu för tiden.


Överlag gillar jag dock den här boken. Den är mysig och även fast jag irriterar mig på många av karaktärerna vill jag veta mer om dem. 


Lyssna på storytel, adlibris eller bokus.

Läs på adlibris eller bokus. 






Av bockeriorat - 16 september 2016 10:45

 


Mannen utan ansikte - Camilla Grebe, Åsa Träff

Uppläsare: Anna Maria Käll

Lyssningstid: 10h 26min

Del 4 i serien om Siri Bergman


När Miguel Alemany kommer hem från en resa finner han sin pojkvän Jussi Ståhl brutalt mördad och skändad. Jussis hjärta hade blivit utplockat ur kroppen och placerad i ett silverskrin. 

Jussi var en känd profil och förekommer ofta i media, framför allt har han gjort sig ett namn i att uttala sig om antikviteter och deras värde i ett välkänd tv-program.


Miguel tror att många kan ha varit irriterade på Jussi, men kan inte säga att någon speciell person vill röja honom ur vägen.


När så ett till mord inträffar, som dessutom visar sig ha ett samband med mordet på Jussi, blir utredarna än mer förvirrade. Det andra offret är ett litet barn och det finns inte alls något samband mellan honom och Jussi. Eller gör det det?


Siri Bergman slutade i förra boken att arbeta som psykolog på sin egen lilla mottagning av olika skäl. När vi får träffa henne här, i den gjärde boken i serien om henne, har hon fått anställning på polisens gärningsmannaprofilgrupp, headhuntad av sin forne studiekamrat Vijay, som hon har hjälpt även i tidigare böcker.


Privat har hon det bra med sin sambo Markus och deras son Erik. För Markus är Siris nya befattning lite känslig, eftersom han själv är polis känner han att Siri har klampat in lie på hans territorium.


Det här är en mycket spännande deckare som är väldigt lättlyssnad. Men och det är tyvärr ett fruktansvärt stort MEN för mig: Jag kan inte längre tycka om Siri Bergman. Efter hennes agerande i denna bok vet jag inte om jag orkar med henne längre. Hon har gjort märkliga grejer tidigare, men här tar det priset. Jag fattar ingenting, varför gör hon så här? Mycket märkligt får jag lov att säga. Bortser man från det, är det dock en mycket spännande deckare som är svår att lägga ifrån sig innan man fått svaren serverade. 

 

Lyssna på: storytel, adlibris eller bokus.

Läs på adlibris eller bokus. 

Av bockeriorat - 16 september 2016 10:00

 

Vad ska en flicka göra - Annika Lantz

Uppläsare: Annika Lantz

Lyssningstid: 6h 44min


Ett av mina allra största stöd under mina föräldraledigheter var, tro det eller ej, Annika Lantz. Under många barnvagnspromenader och sömnlösa nätter när man försökte slappna av och sova för "snart vaknar bebisen", var det Annika Lantz röst jag lyssnade till. Då läste sin bok 9 1/2 månad om sin andra föräldraledighet. Hennes son T hade reflux, men innan det uppdagades fick Annika och hennes familj genomgå och utstå... mycket. Det var en sån tröst att lyssna på boken, för att hur överjävligt jobbigt jag än hade det med mina barn var det skönt att någon hade det likadant eller till och med värre.


Därför var det roligt att återigen stifta bekantskap med Annika Lantz, även om temat på boken och dess innehåll i sig var, även här, bitvist nattsvart men med mycket fyndiga och roliga kommentarer.


Annika Lantz hade börjat skriva en bok om en hur det är att åldras med värdighet. En självklar? sak alla som har förmånen att leva så långe förr eller senare kommer att gå igenom. Trots det finns det inte mycket skrivet eller filmat oom just detta.


Mitt i bokskrivandet drabbas dock Lantz av livmodershalscancer och livet förändras totalt. Tanken om att kunna åldras med värdighet ändras fundamentalt, kommer det kanske inte alls bli något åldrande alls, värdigt eller inte?


Lantz som hela sitt liv har varit hypokondriker som ett skydd, istället för att få sjukdomarna på riktigt har hon trott att hon haft dem och på så vis gjort upp med dem.


Och där börjar jag fundera om mitt eget läsande... Läser jag egentligen som ett skydd för att "göra upp" med olika saker på förhand för att på så vis skydda mig själv... 


Jag rekommenderar verkligen den här boken! Annika Lantz har ett mycket roligt och underhållande språk. Även om mycket av det hon tar upp i boken är skrämmande, får hon ändå läsaren att skratta mitt i det svarta. Det finns så lite att läsa om kvinnor när de börjar komma upp i medelåldern.  De har inte fått ta plats tidigare, setts som ointressanta? 


Tankeväckande och lättlyssnat, skulle jag kunna sammanfatta den här boken. 

 

Lyssna på; storytel, adlibris eller bokus.

Läs på adlibris eller bokus

Av bockeriorat - 11 september 2016 16:11

 


Himlen är alltid högre - Jonas Moström

Uppläsare: Marie Richardson

Lyssningstid: 8h 31min

Del 1 i serien om Nathalie Svensson


Nathalie Svensson är läkare och är expert på psykopater och hur de fungerar. Hon har ett mycket bra liv nu, men har mycket tungt i bagaget. När Rickard, en man hon har dejtat, blir mördad framför hennes ögon och lämnas att dö i en fontän, slungas hon dock tillbaka till sitt mörka förflutna. För tio år sedan dog hennes man på exakt samma vis.


Tiden direkt efter mordet mådde Nathalie så dåligt att hon inte riktigt kunde fungera normalt. Hennes före detta make var journalist och hans gamla filofax och hans manus till kommanade artiklar ligger bortstädade i kartonger som Nathalie inte har orkat ta itu med.


Nathalie tror att de båda morden har en koppling till varandra och hon märker snabbt att en mycket känd svensk skådespelare har varit i kontakt med båda de mördade männen.  Rickard, som var skådespelare, konkurrerade med denne om den stora rollen som Gustav den tredje i en teateruppsättning. Och hennes man hade kort innan mordet publicerat en negativ recension i tidningen och till och med blivit attackerad av den arge skådisen på grund utav den.


Kan Nathalie hitta tillräckligt med bevis för att sätta dit den store skådespelaren för dåden?


Det här är en väldigt spännande deckare och jag måste säga att den blir ytterligare tre snäpp intressantare eftersom att den till stora delar utspelas i min hemstad, Uppsala. Det är så häftigt att man känner igen sig på platserna som beskrivs, man vet hur det ser ut på stället och man vet hur det fungerar i studentlivet här i Uppsala. Jag kommer att läsa de övriga böckerna i serien också och det ser jag mycket fram emot!


Dock måste jag säga att den här boken påminner väldigt mycket om Grebe Träffs bok Innan du dog. Ibland var jag tvungen att tänka till så att jag kom på rätt spår och inte blandade ihop böckerna/ intrigerna med varandra.


Jag har även läst mycket på senare tid om kvinnors kroppar, hur de jämt ska kommenteras och hur många (nästan alla) kvinnor känner att deras kroppar inte är tillräckligt fina och att man har komplex för åtminstone någonting. Kanske var det på grund utav det som jag hajade till över Moströms sätt att beskriva huvudpersonens kropp samt hennes egna resonemang om sin kropp. De kändes inte helt rätt, tyckte jag. Jag har svårt att se att en kvinna tänker om sin kropp så som Nathalie Svensson gör när on beskriver den.


Marie Richardson är sen tidigare en av mina favorituppläsare och hon gör ett bra jobb när hon läser in även den här boken.


Lyssna på storytel, adlibris eller bokus.

Läs på adlibris eller bokus. 


Av bockeriorat - 11 september 2016 16:00

 


Svärmödrar utan gränser - Anna Jansson

Uppläsare: Anne-li Norberg

Lyssningstid: 8h 42 min   

Del 2 i serien om Angelika Lagermark

 


Angelika
lyckades i förra boken, Ödesgudinnan på saldong D'amour, hitta kärleken i den åtskilligt yngre Magnus, men fortfarande har hon svårt att lita på att han verkligen vill ha henne. Hon kommer inte att kunna ge honom några barn och Angelika ser gärna att han ska lämna henne genast istället för att bli sårad när han hittar en yngre kvinna som kan ge honom ett barn.

Inte blir deras förhållande bättre av att det inte känns likadant som det var med hennes före detta man, Joakim, då hon alltid kände sig trygg i deras kärlek. Nu är det jobbigt att bara höra att Magnus har umgåtts med andra kvinnor.


Som om inte alla dessa påfrestningar skulle räcka, så kompliceras situationen ytterligare när Magnus mammas akvarium går sönder och hennes hus inte går att bo i och därför flyttar in hos Angelika.

Magnus mamma är deckardrottning, yvig och aningens egensinnig. Hon gör heller ingen hemlighet av att hon inte tycker att Angelika är ett lämpligt parti, för att hon önskar att bli farmor.


Att Angelika inte har några egna barn, betyder dock inte att hon inte har barn i sitt liv. Redan i första boken fick vi lära känna Folke, Angelikas revisors barn som är mer vild än tam. Folke betyder oerhört mycket för Angelika och när han blir illa däran och hamnar på sjukhus tvekar hon inte att göra allt hon kan för att hjälpa Folke att bli frisk igen.


Självklart fortsätter även arbetet med att para ihop sina kunder på hårsalongen med varandra och det svåraste uppdraget verkar vara att hitta en passande partner till sin blivande svärmor.


Jag gillade den här boken mycket, jag tycker om karaktärerna och stämningen. Det är mysigt och gemytligt och man håller tummarna för att det ska gå bra för huvudpersonerna.

Det är inte helt realistiskt, men vad gör det. Jag ser fram emot att läsa mer om figurerna kring salong D'amour i framtiden.

 

Uppläsaren Anne-Li Norbergs röst passar väl ihop med boken, tycker jag.

 

Lyssna på storytel, adlibris eller bokus

Läs på adlibris eller bokus

Skapa flashcards