Alla inlägg under juli 2018

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59

 

De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser

Uppläsare: Reine Brynolfsson

Lyssningstid: 15h 29 minuter

 

Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldrandet. Tillsammans med sin Ulrike har de sagt till alla de känner att han ska till Nya Zeeland för att komma iväg, men egentligen åker de till kusten i Maardam.


Marten Winckelstroop, Rejmus Fiste, Kuno Blavatski, Qvintus Maasenegger samt Klara och Birgitte Behrens utgjorde de vänsterhäntas förening i Ooesterby under slutet av 50- början av 60-talet. Föreningen var från början tänkt för de utstötta och annorlunda Marten och Rejmus, men allt efter att de blir äldre och mer accepterade och inte minst när de både snygga tvillingarna Klara och Birgitte kommer med i föreningen utvecklas det till någonting annat. 


Van Veeteren har inte särskilt många fall i sin tidigare karriär som är ouppklarade. Men när omständigheterna ändras i ett över 20 år gammalt fall, där de vänsterhäntas förening är inblandade, måste Van Veeteren tänka om och försöka få fram den rätta mördaren. Till sin hjälp har han sina gamla kollegor, nya polischefer och inte minst Gunnar Barbarotti.


Det var länge sen det kom en polisdeckare från Håkan Nesser, men när den nu kommer den med besked. Så roligt att få träffa Van Veeteren och Gunnar Barbarotti igen. Dock får man ge sig till tåls ungefär in till halva boken innan Gunnar Barbarotti gör entré.


Som vanligt använder sig Nesser av sitt humoristiska, samtidigt lite torra och underfundiga språk. Jag tror fortfarande att han har någon slags deal med någon (eller sig själv) att han ska klämma in sägninar som; Diskretion - hederssak och Människan spår, gud rår i alla sina böcker.  Och så namnen då... I vanliga fall brukar han ha lite humoristiska namn på sina romanfigurer; Leon Berger, Van Veeteren själv (som kommer från Fan vet) och Röv-Enok för att nämna några. I den här boken är de kanske inte lika underfundiga namn, men annorlund och svårstavade! Jag har försökt att kolla upp alla stavningar inför den här recensionen, men har säkert missat något här eller där. 


Pesonbeskrivningarna är lysande och jag kan se dem framför mig. Särskilt fröken Bolster och hennes sätt att hantera vänsterhänta elever efterlämnar ett intryck av hur skolan kunde vara på 50-/60-talet. 


Beskrivningar som denna är gillar jag också:  "Han var fyrtiotre år gammal. Han såg ut som femtiotre. Han kände sig som sextiotre. Borde börja träna, tänkte han."


Själv gjorde jag misstaget att sträcklyssna på boken i 2 ggr uppläsningshastigheten, för att jag snabbt skulle få veta allting om det här fallet. Nu är den slut och jag saknar karaktärerna redan. Jag hoppas att Håkan Nesser kommer att skriva mer om sina två kommissarier och jag väljer ihärdigt att inte se den här sammanföringen av dem som ett slags slut och en sammanfattning. 


Det enda jag skulle kunna klaga på är att Nesser själv inte är inläsaren. Det är Reine Brynolfsson som läser och han är också duktig, men Nessers röst är en av mina absoluta favoriter.


Om du gillar Håkan Nessers språk och tidigare böcker får du inte missa De vänsterhäntas förening. Det är en av de bättre från Nesser på länge! 


Lyssna på; storytel, adlibris eller bokus.

Läs på; adlibris eller bokus. 

Skapa flashcards