Alla inlägg den 14 april 2015

Av bockeriorat - 14 april 2015 17:17

 


Små män kastar långa skuggor - Margit Sandemo

Del 38 i Sagan om Isfolket


Det är tiden för andra världskriget och Tengel den onde har, trots Vandraren i mörkrets vakt, lyckats smita ifrån sin viloplats och är spårlöst försvunnen. I sin rädsla för att han ska ta sig till Lindallen och hämnas sina ättlingars svek, skickas den yngsta generationen bort.


Vetles son Jonathan skickas till Oslo där han tar jobb på ett sjukhus. Hans systrar Mari och Karine skickas till Christas stora, kristna familj. De kan gömma undan sina barn från hotet från Tengel den onde, men samtidigt hamnar de mitt bland andra svårigheter. De tre syskonen drabbas utav att hamna i koncentrationsläger, våldtäkt, dråp, arbete för motståndsrörelsen och utomäktenskaplig graviditet.


Det här är en av de böcker i serien dom jag bara här läst en gång, så jag kom inte ihåg så mycket sedan innan.  Men jag gillade den! När man har läst hela serien var det roligt att läsa om presentationen av Rune, när man vet mer om honom. Samma sak om Gand.


Vidare var det även intressant att läsa om norskar i koncentrationsläger, när jag precis har läst Jag heter inte Miriam och om norska Else i den boken. 


Detta är inte en av de starkaste böckerna i serien, men helt ok. Nu är det inte långt kvar innan min favorit Demonernas fjäll släpps!


Uppläsare är Julia Dufvenius som är mycket duktig, men ibland irriteras jag av hennes betoningar. I den här boken envisas hon till exempel med att kalla Oslos paradgata för Karl-Johan istället för Karl Johann.


Lyssna på storytel.


Läs på adlibris eller bokus

Ovido - Quiz & Flashcards