Alla inlägg den 30 juni 2015

Av bockeriorat - 30 juni 2015 06:52



 

Livet efter dig - Jojo Moyes

 


När jag började att lyssna på Storytel var det speciellt några titlar/ författare som jag saknade i deras utbud exempelvis; Boktjuven, (finns visserligen på engelska) Steglitsan och böcker av Jojo Moyes. Därför blev jag väldigt glad när jag såg att en av Jojo Moyes böcker precis har släppts!


Louisa "Lou" Clark har levt ett tyggt liv i en småstad i England. Hon bor fortfarande hemma tillsammans med mamma, pappa, storasyster med son och nu även med sin morfar som inte längre klarar av att bo ensam. Hon trivs bäst inuti sin comfort zone och går ogärna utanför den.

Hennes arbetarklassfamilj har det inte så gott ställt, det är hög arbetslöshet i det lilla samhället och föräldrarna är tacksamma att Lou bor hemma och bidrar ekonomiskt. Lou känner sig därför pressad att snabbt hitta ett nytt jobb när cafét som hon jobbar på - The buttered bun - säljs. På arbetsförmedlingen finns det inte så mycket jobb, men Lou provar på det hon erbjuds: Hon arbetar i en kycklingfabrik, på snabbmatskedjor och går en två-dagars elutbildning som går ut på att hon ska lura gamla personer att byta elleverantör. Men hon märker snart att dessa arbeten inte är för henne och hon saknar tiden på cafét.


Will Traynor är uppvuxen i en rik familj och har själv arbetat hårt för att komma dit han är. Han är afärsman som gör stora klipp och lever ett aktivt och fartläktande liv och njuter av det goda. Ända fram till en dag som förändrar allting. I en olycka blir han förlamad från nacken neråt. Det nya livet i rullstol där han är utelämnad att hela tiden få hjälp av andra med precis allting är så vitt skilt från hur hans tidigare liv var.


På arbetsförmedlingen blir Lou en dag tipsad om att söka arbetet som sällskapsdam åt en ung rörelsehindrad man. Hon tvekar länge och väl, att arbeta inom vården är ingenting som hon tror passar henne. Eller för att citera hrnnes morfar; stackars karl, först hamnar han i rullstol och sen får han Lou

 som sällskapsdam. När hon blir försäkrad om att det inte handlar om omvårdnad utan just vara ett sällskap - tar hon chansen.


Till en början är relationen mellan Lou och WIll väldigt trevande. Will har svårt att släppa in någon i sitt liv och Lou vet heller inte hur hon ska göra för att stötta honom. Det blir en hel del misstag och missförstånd till en början. Sakta men säkert börjar de dock lära känna varandra och kanske har de båda någonting de kan lära av varandra, två personer som under "normala" omständigheter troligtvis aldrig skulle ha träffats.


Den här boken är varmt skrivet, det är lätt att tycka om både Will och Lou. Det är lätt att lyssna och jag hade svårt att lägga bort boken. Jag var uppe seeent för att kunna lyssna klart på boken, för att slippa ligga ovetandes om hur det hela skulle sluta.



De ämnen som berörs i denna bok har verkligen fått mig att fundera. Hur utsatt man är verkligen är när man är utelämnad till att alla andra ska hjälpa en, hur man som funktionshindrad tycker det är jobbigt att alla andra tittar, eller försöker låta bli att titta, hur svårt det kan vara att göra saker som icke-funktionshindrade tar för givet att ta sig fram till eller göra/ vara med på. Utan att avslöja för mycket så funderar man även mycket över det stora dilemmat som genomsyrar boken.


Jag tycker om sättet som författaren skriver på; att hon inte avslöjar allting med en gång, den stora portionen humor och de intressanta och annorlunda teman som det handlar om. Trots det hårda och tunga skulle jag säga att det är en stor del feel-good i boken.


Jag rekommenderar alla att lyssna på den här boken! Prova och se vad du tycker. Jag längtar tills fler böcker av Jojo Moyes kommer till storytel! Jag ska försöka att inte köpa alla och lyssna klart på alla hennes böcker, så att jag har något mer att se fram emot. För att jag tror att jag kommer gilla de övriga också!


Uppläsare: Gunilla Leining som gör ett bra jobb. 
Lyssna på storytel eller bokus


Läs på adlibris eller bokus

Ovido - Quiz & Flashcards