Alla inlägg den 21 augusti 2015

Av bockeriorat - 21 augusti 2015 20:15

 

Mörka platser - Gillian Flynn

Uppläsare: Anna Maria Käll

Lyssningstid: 15h 3min


Libby Day överlevde vid sju års ålder den massaker då hennes mamma och två systrar brutalt mördades och hennes storebror Ben dömdes för morden efter att Libby vittnat mot honom under rättegången.


Ungefär 25 år senare börjar verkligheten komma i kapp Libby. Hon har fram tills nu kunnat försörja sig på de pengar som snälla människor skänkt till den olyckliga överlevande, men nu börjar pengarna från fonden att tryta. När Libby kontaktas av ett obskyrt sällskap - mordklubben, ser hon en chans att göra sig lite lättförtjänta pengar.


När hon kommer för att prata med medlemmarna i denna klubb blir Libby chockad över hur hon blir mottagen. Det verkar som om att de alla är övertygade om att Ben är oskyldig och att Libby ljög om vad som hände och vad hon såg under mordnatten.


Trots detta fortsätter hon att hålla kontakten med mordklubben, inte minst för att hon kan tjäna pengar på att sälja saker från sina mördade anhöriga. När Libby för första gången någonsin börjar gå igenom de saker som sparats hittar hon många märkliga saker. När  mordklubben även börjar komma med förslag om att de vill att hon ska prata med Ben och sin far och verkligen fråga dem om vad som verkligen hände under mordnatten, ser hon ytterligare en möjlighet att kunna tjäna pengar. Detta leder även till att hon  sakta men säkert närmar sig sanningen om mordnatten.


Detta är den tredje boken som jag har läst av Gillian Flynn. Precis som de båda andra; Gone girl och Vassa föremål gillade jag även den här boken. Den är spännande och mycket välskriven. De båda historierna, den som utspelas i nu-tid och den som handlar om tiden för morden, växlar mellan varandra och spänningen byggs upp på ett smart och spännande sätt. Det är ingen förutsägbar berättelse, jag undrar hela tiden vart den ska ta vägen härnäst.


Även den här boken (precis som de tidigare) innehåller en stor del obehagliga och äckliga detaljer som visserligen bygger upp stämningen, men jag tycker att det ofta blir så vidriga berättelser att jag helst skulle vilja snabbspola de allra värsta delarna. Jag hade hellre sett att författaren vinklade historien mer åt actionhållet än blodsplatter- och äckelhållet.


Persongalleriet är minst sagt annorlunda och udda. Det är befriande att läsa om människor som inte är perfekta, snälla och lyckliga hela tiden. Men vissa personer är lite väl skruvade, kan jag tycka.


Filmatiseringen av den här boken går nu på bio med Charlize Theron i huvudrollen som Libby. Jag är nyfiken på hur historien gör sig som film, men alla äckeldetaljer gör att jag är lite osäker på om jag karar av den. Jag får se hur jag gör.


Den här boken rekommenderar jag till den som gillar spännande och annorlunda berättelser och som inte är äckelmagade. Har du läst böcker av Gillian Flynm tidigare, vet du vad du kan vänta dig. Dock ycker jag att den här var den svagaste av de tre böckerna jag har läst.


Nu var det ett tag sedan jag fick lyssna på Anna Maria Källs röst och det var ett kärt återseende. Hon är en av mina absoluta favorituppläsare.


Lyssna på storytel, adlibris och bokus.


Läs på adlibris eller bokus.

Ovido - Quiz & Flashcards