Alla inlägg den 17 augusti 2015

Av bockeriorat - 17 augusti 2015 10:43

 


Elva dagar i Berlin - Håkan Nesser

Uppläsare: Håkan Nesser

Del tre i Stadstrilogin

Lyssningstid: 8h 58min

 


Arne Murberg har på sin fars dödsbädd fått ett uppdrag; sök upp din mor Violetta Duva i Berlin och ge henne en ask.

Det låter inte som någonting jättestort, men om man betänker att Arne Murberg sedan barnsben har trott att hans mor har varit död och att han även efter en allvarlig olycka i den tidiga ungdomen inte har så lätt för sig att förstå orsak och vekan samt heller inte är särskilt beläst inom det tyska språket, blir detta en ganska klurig uppgift för honom. 


Tack och lov har han mycket stöd av sin farbror Lennart och faster Polly som alltid har funnits med i Arnes liv. Men sanningen att säga börjar Arne tröttna på dem och tycker att han inte alls är lika dum som de verkar utgå ifrån i sina omsorger om honom. 


Med mycket förmaningar, goda tips och råd tar sig då Arne till Berlin, redo för sitt uppdrag. Dock är det som så ofta här i världen att andra saker än de man föresatt sig ska hända, inträffar. Vin på en restaurang trots att man ingen beställt. Skor som försvinner under en tupplur och en mobiltelefon som råkar försvinna på vägen. Men även en hel del om en mängd lustiga sammanträffanden och möten med människor som är på rätt plats vid rätt tillfälle.


Den här romanen av Håkan Nesser är som så många andra av hans verk ganska svåra att beskriva och förklara på ett snabbt och enkelt snabbt. Det är en slags Bildungsroman där herr Murberg gör en resa såväl inre som yttre. Det är lite av en saga med en massa övernaturliga händelser blandat med en hel del vardagliga och vanliga händelser och personer. Det är lite av ett mysterium som ska lösas. Delar av handlingen påminner om en skrönas som en del andra av Nessers verk.  Det är även en stor flirt med Astrid Lindgren i allmänhet och Bröderna Lejonhjärta i synnerhet. Den båda nämns och en del av handlingarna i boken återkommer här i Arne Murbergs liv.


Jag gillade verkligen början och tonen som Nesser slår an i början. Jag är mycket nyfiken på var han ska ta vägen med sin historia. Jag fattar stort tycke för huvudpersonen och hans bundsförvanter och som vanligt är personskildringen väldigt detaljrik, humoristisk och målande i Nessers böcker. Jag tycker dock att den spårar ut lite väl ett tag när de mer övernaturliga delarna kommer in, även om den kommer in i spår och avslutas på ett bra och lite finurligt vis. 


Har man läst många av Nessers böcker är det mycket man känner igen sig i, de underfundiga namnen, orterna och städerna han brukar berätta om.


Jag har läst så gott som allting som Nesser har skrivit. Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö var förresten den allra första ljudboken som jag lyssnade på- på kasettband.

Jag gillar dessutom så gott som alla böcker; de om Van Veeteren, Barbarotti, de övriga i stadsserien och de andra fristående romanerna. Därför var mina förväntningar högt uppskruvade och tyvärr levde den här inte riktigt upp till dessa förväntningar. En mysig och trevlig berättelse helt i Nesseranda, men med en lite för stor portion övernaturlighet, för min smak. Men jag längtar redan att få läsa mer av Nesser, trots detta.


Håkan Nesser läser, som oftast tidigare, själv sin bok och han gör det mästerligt. Jag tycker att hans röst är underbar att lyssna på!


Lyssna på storytel, adlibris eller bokus

Läs på adlibris eller bokus.


Ovido - Quiz & Flashcards