Alla inlägg den 10 juli 2015

Av bockeriorat - 10 juli 2015 09:18


 

Mamma, pappa, barn - Carin Gerhardsen Uppläsare: Katarina Ewerlöf


Del 2 i Hammarbyserien.


En liten flicka vaknar ensam i sin lägenhet och förstår att hennes mamma och lillebror har flyttat därifrån. Pappa är borta i Japan och nu ska bo ensam i lägenheten och måste försöka fixa mat och ta bort den överfulla blöjan som börjar bli tung. Hon kan inte låsa upp dörren själv och tiden bara går...

De tonåriga systrarna Elise och Jennifer bor på Söder tillsammans med sin alkoholiserade mamma som ofta har fest tillsammans med sina polare. Systrarna försöker att vara hemma hos kompisar så ofta det går eftersom  de tycker att det är obehagligt att vistas hemma under mammas vilda fester. 


Jocke är 24 år och har aldrig haft någon flickvän tidigare, så när Jennifer visar honom intresse kan han inte riktigt förstå vilken tur han har. Visserligen är hon rejält yngre, men han har förälskat sig rejält i henne.


Under en joggingtur hittar Hammarbypolisen Petra Westman ett övergivet spädbarn, undangömd i en buske. Hur länge har bebisen legat där och varför verkar det som om att ingen saknar bebisen?


Lagom till helgen bestämmer Jennifer att Jocke och hon, tillsammans med hennes kompisar ska åka på en kryssning och festa rejält. Med hjälp av falska id-kort lyckas de faktiskt övertyga biljettförsäljaren om att de har åldern inne och kan resa iväg. Men resan blir inte som de festglada tonåringarna hade hoppats.


De här olika parallella historierna utspelar sig omlott i den här polisdeckaren. Och spänningen stiger hela tiden i de olika historierna och när det är som mest spännande byter författaren fokus för att fortsätta på någon av de andra berättelserna så att man sitter som på nålar och vill veta vad som händer i de andra delarna och så fortsätter det...


Läsaren får även återträffa huvudkaraktärerna i polisgruppen; kommissarie Conny Sjöberg, Petra Westman, Jamal Hammad och Jens Sandén. Varvat med de spännande deckargåtorna får man även ta del av deras vardag, problem och orosmoln.


Den här boken är oerhört spännande! Jag skulle gärna ha suttit och lyssnat på den från början till slut om jag hade haft möjligheten. Det är oerhört frustrerande att inte få svaren serverade snabbare, jag vill veta mer och mer hela tiden, men får vackert vänta med svar och förklaringar tills det absoluta slutet. Hade jag läst en "vanlig" pappersbok hade jag garanterat bläddrat framåt och tjuvläst för att kunna försäkra mig om hur det hela hade gått. 


Deckargåtorna är snyggt sammansatt och hyfsat trovärdig (till exempel vissa saker med historien om den lilla flickan känns lite väl fantastiska) om än väldigt obehaglig. Det är alltid  jobbigt att höra om när barn far illa, så det plågar mig mycket. 


I den första boken gillade jag poliserna för att de verkade så verkliga och att de, till skillnad från många andra böcker, faktiskt var ganska lyckliga. Men redan nu vid den andra boken och man börjar få veta mer om dem, märker jag att de inte alls, över lag, är lyckliga och sympatiska. Dock är jag nyfiken på hur de ytterligare utvecklas och ska lyssna på de övriga böckerna också.


Petra Westman bedrev i den tidigare boken en egen undersökning och det får en fortsättning i den här boken. Det finns också en cliffhanger som visar att den kommer att fortsätta längre fram, vilket gör att man som läsare känner sig lockad att läsa fler av böckerna i serien.


Ernst Eriksson är den äldre, fåordige polismannen som är duktig på det han gör, men inte gör mer än vad han absolut måste och det först när någon uppmanar honom att göra det.


Det enda som jag skulle kunna klaga på är att jag skulle vilja ha mera föklaringar till vad som händer efter den här intensiva tidsperioden. Många karaktärer får man följa nära inpå och genom oerhört jobbiga händelser, så vill i alla fall jag höra att det verkar gå bättre för dem längre fram... 


Katarina Ewerlöf läser mycket bra och det är lätt att lyssna på! Det enda, lite märkliga med det här lyssnandet på storytel att markeringen för ny cd ligger kvar. Det borde inte vara så svårt att ta bort?


Jag rekommenderar alla att prova på Hammarbyserien. Böckerna är oerhört spännande och välskrivna. Det enda jobbiga är att det är stor risk för att man inte vill göra annat än att läsa vidare!


Nu får jag ta ett litet uppehåll från Hammarbypoliserna på ett tag, så att jag kan göra annat än att längta till att kunna lyssna vidare...


Böckerna i Hammarbyserien:

Pepparkakshuset

Mamma, pappa, barn

Vyssan lull

Helgonet

Gideons ring

Hennes iskalla ögon

Tjockare än vatten

Falleri fallera falleralla


Lyssna på storytel, adlibris eller bokus

Läs på storytel, adlibris eller bokus.

Ovido - Quiz & Flashcards