Alla inlägg den 6 juli 2015

Av bockeriorat - 6 juli 2015 21:46

 

Fasanjägarna - Jussi Adler Olsen. Uppläsare: Stefan Sauk


Ett fall har hamnat på Carl Mørcks, avdelning Q på Köpenhamnspolisens skrivbord. Men det är någonting som inte är som det ska. I det gamla fallet från 1987 var det två syskon, en pojke och en flicka i övre tonåren som blivit brutalt misshandlade och mördade. Till skillnad från de övriga fall som Mørck och hans assisten Assad brukar arbeta med är detta fall är uppklarat. Lång tid efter att morden begicks var det en man som erkände och dömdes för morden.

Det hindrar dock inte Mørck från att bli intresserad av både varför den har hamnat på hans skrivbord och om det verkligen var den mannen som dömdes som var den skyldige, trots att han faktiskt erkände.


När Mørck börjar gräva i fallet märker han att där finns många mystiska händelser och personer kring ungdomarna och platsen där de mördades. Ett antal elever som tillsammans har gått på en internatskola för ekonomiskt priviligierade ungdomar tycks kretsa kring fler av dessa händelser och så även den man som erkände sig skyldig till morden. Men han var den enda som gick på skolan med stipendium. De övriga eleverna har mycket mäktiga och inflytelserika föräldrar.


Mørck och Assad är tillbaka i den andra delen i serien om avdelning Q som försöker klara upp cold cases. Och denna gång har de även fått förstärkning av en sekreterare: Rose.

I den första delen; Kvinnan i rummet, fascinerades jag mycket av samspelet mellan Mörck och Assad och jag gillade att Assad var den som fick bidra med så mycket tankar och lösningar. I den här boken tycker jag dock att Assad har fått ta ett steg tillbaka och att det är Mörck som får briljera desto mer. Jag hoppas att Assad får mer tid i rampljuset i de resterande böckerna!

Rose är dock ett mycket roligt tillskott till avdelning Q, jag tror även att hon har fått ta en del av Assads punch lines och möjligheter att jävlas med/irritera Mørck.


Deckargåtan är mycket spännande och nystas upp på ett snyggt och skickligt sätt. Adler Olsen håller mig intresserad hela tiden och det är svårt att slita sig ifrån boken! Dock är det väldigt mycket våld och brutalitet som skildras in i detalj. Jag tycker att det blir lite osmakligt här och där.


Det är härligt när en uppläsare passar så väl ihop med böckerna och karaktärerna i dem. Stefan Sauk briljerar här med dialogerna mellan huvudpersonerna. Och jag gillar hans Assad väldigt mycket!


Den här boken rekommenderar jag till alla som gillar spännande kriminalgåtor. 


Böckerna i serien om avdelning Q:

Kvinnan i rummet

Fasanjägarna 

Flaskpost från P

Journal 64

Marcoeffekten

Den gränslöse


Lyssna på storytel, adlibris  eller bokus.

Läs på: adlibris eller bokus






Ovido - Quiz & Flashcards