Alla inlägg den 8 juli 2015

Av bockeriorat - 8 juli 2015 21:14



 

Pepparkakshuset - Carin Gerhardsen. Uppläsare: Rakel Mohlin


När Ingrid Olsson får komma hem från att ha vistats på sjukhus för ett lårbensbrott gör hon en makaber upptäckt. I hennes hem har en man blivit brutalt ihjälslagen. En man som hon aldrig sett tidigare.


Mannen visar sig vara den mycket lyckade och lycklige mäklaren Hans Wannerberg som har allt man kan önska sig. En familj som verkligen älskar honom och på arbetet var han framgångsrik.


När Hammarbypoliserna, med Conny Sjöberg i spetsen får fallet på sitt bord försöker de få veta vad Wannerberg egentligen gjorde i huset och vad som kanske kan ha hänt. 


Parallellt med händelserna i nutid får läsarna läsa mördarens tankar om där det kanske inte alls var så att den döde mannen var alltigenom lyckad. Men för att poliserna ska kunna få samma vetskap om detta som läsaren, krävs en hel del efterforskningar. Och allteftersom händer det ännu fler, minst lika otäcka saker där mördaren drar fram.


Kriminalkommissarie Conny Sjöberg är en omtyckt chef på Hammarbypolisen, med ett häktiskt familjeliv men lyckligt familjeliv med fru och fem barn.


Petra Westman är polis i gruppen och leder i hemlighet ett parallellt fall där hon under en utekväll var med om någonting väldigt obehagligt och försöker att i hemlighet bedriva forskningar om vad det var som hände och hur hon kan skipa någon slags rättvisa i ärendet.


Jamal Hamaad är polis som i tidig ålder kom till Sverige som flykting och får "i all välmening" utstå en hel del rasistiska kommentarer för oförstående och ignoranta kollegor.


När jag började lyssna på den här boken var jag lite skeptisk till det lite annorlunda upplägget. Men ju längre jag läste blev jag verkligen imponerad av hur smart skriven den är. Eftersom att det är första boken som jag läser av Gerhardsen visste jag inte vad jag kunde förvänta mig, så jag blev verkligen imponerad av den här deckargåtan. Den är verkligen lysnade ihopkomponerad!


Jag gillar karaktärerna i den här boken. De är trovärdiga och sympatiska och jag vill veta mer om dem. Jag ska läsa fortsättningen så fort jag bara kan. 


Boken är lättläst och språket är koncist och skildrar endast det nödvändigaste, utan att ta med en massa sidospår.


Temat i boken är väldigt jobbigt, men viktigt att lyssna på. Inga barn ska behöva ha en sådan uppväxt som det skildras i boken.


Rachel Mohlin är sen gammalt en favorotuppläsare för mig. Jag gillar henne här också, men hon betonar en del ortnamn fel, vilket jag tycker stör lite.


Har du inte redan läst den här boken, rekommenderar jag den verkligen! Det är en spännande och annorlunda deckare mot de jag har lyssnat på den senaste tiden!


Böckerna i Hammarbyserien:

Pepparkakshuset

Mamma, pappa, barn

Vyssan lull

Helgonet

Gideons ring

Hennes iskalla ögon

Tjockare än vatten

Falleri fallera falleralla


Lyssna på storytel, adlibris eller bokus


Läs på adlibris eller bokus



Ovido - Quiz & Flashcards