Alla inlägg den 17 mars 2015

Av bockeriorat - 17 mars 2015 18:04


Kanada - Richard Ford  

 

Tvillingarna Dell och Berner Parsons bor tillsammans med sina föräldrar i delstaten Montana under 60-talet. Pappan har ett förflutet inom flygvapnet och familjen har således flyttat en hel del från bas till bas.  På grund av en massa fuffensaffärer har dock pappan fått avsked från flygvapnet.

Mamman är judinna som har arbetat som lärare på de olika ställen som hennes makes jobb har tagit henne. Hon verkar inte nöjd med sitt liv, verkar ha velat bryta upp från pappan ett längre tag. Nu när barnen har blivit lite större; femton år, börjar det kanske bli dags att ta steget bort från maken. 


Av någon anledning låter sig mamman istället övertalas av pappan att hjälpa honom att begå ett väpnat rån. Pappan har gjort försök till att planera rånet, men han har inte någon erfarenhet av att begå rån och en rad av misstag gör det lätt för polisen att förstå vilka det är som är skyldiga till rånet och därför kommer och plockar med sig mamman och pappan, bort från huset och framför allt, bort från sina barn.


Från att ha levt ett tryggt familjeliv står nu Dell och Berner ensamma i världen. Hur ska de gå vidare?


Den här boken handlar om vilka beslut som människor, hur det påverkar en själv och framför allt andra i ens närhet. Och människor som gör eller ställer upp på saker som kanske påverkar en själv på ett annat sätt än vad man tänkt sig. Och när ett beslut är taget, en handling är gjord, krusar den sig som en våg och påverkar allt och alla.


Den här romanen har ett mycket fint, beskrivande språk som väldigt sakta men säkert för handlingen framåt. Boken är indelad i tre delar och i slutet av varje del, tycker jag att den har tappat farten helt, för att i början på nästa del komma igång igen och bli mer intressant. Tur det, för i slutet av första delen var jag nära att stänga av.


Boken är ångestladdad dock utan att älta och gnugga läsaren ner i ångesten. Jag gillar också att den är berättad i ett allvetande berättarjag där man får pusselbitar om vad som komma skall i framtiden.

Jag gillar att man vet mycket om var berättelsen ska landa, men ändå saknar många pusselbitarom vägen fram till målet och jag vill veta mer om historien.

Dock tycker jag att boken är på tok för lång. Den kunde kortats avsevärt för att skruva upp spänningen en aning.

Detta är ingen actionspäckad bok, utan mer av en uppväxtskildring där ens föräldrars val av handling totalt förändrar barnens framtid. Jag tycker heller inte att man får alla svar, som jag hade önskat mig.


Rekommenderas till någon som lockas av den annorlunda handlingen, vill lyssna på ett vackert språk i en långsam hastighet.


Uppläsare: Torsten Wahlund har en trygg och behaglig röst.



Ovido - Quiz & Flashcards