Alla inlägg den 6 mars 2015

Av bockeriorat - 6 mars 2015 16:54

 


När kriminalpolisen Solbritt och hennes man Rune kommer köper en sommarstuga på Singö får hon nys om ett gammalt mord som begicks på Singö för nöstan 30 år sedan och som aldrig blev uppklarat. Det mordet sammanföll precis samtidigt som Palmemordet tidsmässigt, och de anhöriga i Singöfallet anser att det är en stor anledning till att det aldrig blev uppklarat. Alla polisens resurser lades förgäves på att försöka lösa mordet på Sveriges statsminister.


Solbritt börjar så smått att göra efterforskningar för detaljer i Singömordet, bland annat stämmer hon träff med den person som var vittne till mordet. Det var en ung värnpliktig som blev nedstucken på sin post och den som gjorde det försvann därefter spårlöst från Singö och han hördes aldrig av igen och blev efter åtskilliga år dödförklarad.


Rätt var det är får Solbritt en hälsning av det ovänliga slaget i sin brevlåda. Ett hot står skrivet i brevet, men hon beslutar sig för att ingenting säga till varken Rune eller Isabelle, deras dotterdotter som under sommarlovet bor hos dem.


Dock gör detta hotet inget annat än triggar igång Solbritt att försöka ta reda på mer i fallet. Är det någon som börjar bli rädd att Solbritt ska hitta någonting, så måste det finnas ledtrådar att finna.


Den här deckaren påminner mycket om övriga svenska deckare som getts ut på senare tid. Parallellt med en spännande deckargåta, får man även läsa en hel del om deckarens privatliv, familjeliv och som i det här fallet; naturen och folklivet ute på Singö och därikring under sommaren.


Jag tycker att Singöspionen är till största delen spännande lyssning, men det blir lite långdraget innan historien lägger i tvåans växel och gasar igång igen, men då tycker jag att den ändrar fokus helt och hållet och jag som lyssnare blir lite fundersam om hur historien ska gå vidare efter det.


Men berättelsen knyts ihop, men mot slutet anar man tydligt att det bäddar för en fortsättning och inte mig emot. jag lyssnar gärna mer på när Solbritt löser fler deckargåtor. Men även de övriga i persongalleriet återträffar jag gärna.


Även om jag tycker att den påminner om mycket annat som jag har läst i deckarväg är det lite roligt att deckaren dels är kvinna och dels att hon är över de 60. Men jag tycker också att det är roligt att det är just denna äldre deckarhjältinna som två manliga författare har valt att gestalta. Kul!


Jag rekommenderar boken till de som gillar deckare med lite feel-good och familjelivsgestaltning i bakgrunden.


Uppläsare: Katarina Ewerlöf som alltid gör ett bra jobb. Hon fick dessutom nyligen pris för sina inläsningar. Och det är hon väl värd!


storytel.se


http://www.adlibris.com/se/bok/singospionen-9789176290187




Ovido - Quiz & Flashcards