Direktlänk till inlägg 13 januari 2015

Öga för öga, tass för tass - Maria Ernestam

Av bockeriorat - 13 januari 2015 14:43


Bild 


Öga för öga, tass för tass - Maria Ernestam


Sara och Björn flyttar ut på landet och in i ett hus med en stor trädgård. Tanken är att Sara ska börja arbeta som tädgårdsmästare/ rådgivare till folk med trädgård och hon vill jobba hårt på att visa att den egna trädgården ska vara så fin som möjligt för att kunna göra bra reklam för sig.


Första dagen i nya huset kommer grannarna, Lars och Agneta över för att bjuda på lite kaffe och för att presentera sig och lära känna varandra. De har en trevlig stundoch de har en sak gemensamt; båda har varsin katt. Lars verkar även dela Saras intresse för trädgårdsarbete. 

När  kvällen har passerat och gästerna har gått hem, säger Björn till Sara att han tycker att Agneta var ganska söt.


Dagen efter får Sara och Björn besök igen, den här gången av mer oönskad karaktär. Grannens katt verkar vara en riktig översittare och deras egna katt börjar bete sig konstigt och kissa inne i huset.


Det här är en "spänningsroman" står det i beskrivningen och det stämmer ganska bra. Ingen deckargåta, men utfomrad lite som en sådan. Man blir på slutet serverad som en slags lösning på gåtan, precis som i en deckare.

Som lyssnare var jag hela tiden väldigt nyfiken och på tårna för att få reda på vad som skulle hända härnäst i historien.


Jag tycker mycket om språket i romanen. Ernestam har ett vackert, målande och behagligt språk som hela tiden för handlingen framåt utan att vara krystad. 

Jag har tidigare läst Ernestams roman Busters öron och den är otroligt bra. Den brukar jag än idag (flera år senare) fundera kring och förundras över hur annorlunda den var och vilka vändningar det var i den boken.


Den här historien har tidigare varit utgiven i en samlingsroman och den är ganska kort (ca två timmar). Så den kan jag rekommendera om man har lite tid över och inte vet vad man ska lyssna på! 

Jag gillade den mycket.


Uppläsare: Anna-Maria Käll, som har blivit lite av en favorituppläsare för mig. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards