Alla inlägg den 6 januari 2015

Av bockeriorat - 6 januari 2015 18:29

Målet med 2015 är att lyssna på minst en ljudbok i veckan och därefter skriva en anteckning om den här.


Jag känner mig lite ringrostig i såväl skrivande som tänkande, men det kanske kommer tillbaka till mig.


Ska suga lite på karamellen innan jag skriver om den första boken för i år; Gone girl (Gillian Flynn)



Av bockeriorat - 6 januari 2015 17:48

 


Innan jag börjar skriva om det nya, tänkte jag bara kort skriva ned vad jag redan har hunnit med att lyssna på med Storytel. 



Sagan om Isfolket (Margit Sandemo) läste jag i de yngre tonåren.

Till min glädje fanns de att lyssna på som talbok. De är inlästa av en härlig Julia Dufvenius. 

Jag tyckte mig ha en ganska hyfsad koll på alla karaktärer och händelseförlopp, men det fanns en hel del som jag hade glömt och nu fick bli påmind om.

Mest spännande och överraskande var historien om Mikael Lind av Isfolket, (Den ensamme) som jag minns tyckte var trist och som jag tror att jag inte ens orkade ta mig igenom helt och hållet tidigare, nu visade den på en helt annan tyngdpunkt och intresse för mig.


Alla historier om Heike var härliga att komma tillbaka till. Om Krister och Magdalena, Viljar och Belinda och om Ulvar och Marco.


Jag lyssnade snabbt upp alla de första 30 berättelserna som finns utgivna och inväntar med spänning när de nya tar vid.


En ny bekantskap är Elly Griffiths och hennes deckarromaner om arkeologen Ruth Galloway och som utspelas i England.

Här handlar det såväl om deckargåtan men även om Ruth som privatperson och alla hennes problem här i livet. 

Mycket spännande är de alla och mycket lättlyssnade. Titlarna som finns hittills är:

Flickan under jorden

Janusstenen

Huset vid havets slut

Känslan av död

En orolig grav

De utstötta 

De är inlästa av Angela Kovacs och hennes röst gillar jag mycket!


Jag har tidigare läst En man som heter Ove och den gillade jag så där. Vissa guldögonblick, men jag tyckte att den försökte vara alldeles för mycket som Hundraåringen som gick ut genom fönstret och försvann.

Men jag gav författaren en till chans och lyssnade på såväl

Mormor hälsar och säger förlåt (inläst av Anna-Maria Käll) som

Britt- Marie var här (Marie Richardsson)

Och de var så väldigt olika varandra, även om man hela tiden "hör" författarens berättarröst och känner igen den. Jag gillade inte alls den fiktiva "hitte-på-världen" i Mormor... först, men ju längre tiden gick desto mer förstod jag den och vart han ville komma med den, blev det lättare att ta till sig. Men Britt-Marie gillade jag hela vägen från början till slut! Den var underbar!

Jag gillade verkligen Anna-Maria Källs inläsning och var först besviken över att hon inte läste om Britt-Marie ocjkså. Men det var bara till en början, sen gillade jag Marie Richardsson också!


Övriga böcker som jag har lyssnat på är:


Jakten på Kapten klänning (Jonas Trolle)

Handlar om jagkten på att sätta dit fd länspolismästare Göran Lindberg. Spännande men väldigt osmaklig med tanke på alla detaljer man får reda på. Uppläst av Martin Wallström


Lejontämjaren (Camilla Läckberg)

Handlar om de gamla vanliga karaktärerna i Fjällbacka och den var spännande och lättlyssnad. Tycker att Läckberg skriver bättre än de tidigare böckerna och har inte så banala personbeskrivningar längre.

Uppläst av Katarina Ewerlöf som jag tycker mycket om.


Stalker (Lars Kepler)

Har läst de tidigare böckerna i serien och såg mycket fram emot denna.

Den var bra, men inte alls lika spännande som de tidigare. De tidigare böckerna har jag knappt vågat lyssna på för att de var så otäcka!

Uppläsare: Jonas Malmsjö, gillar!


Bridget Jones Mad about the boy (Helen Fielding)

Det är som sagt alltid roligt att träffa på gamla vänner igen, även om de bara är fiktiva. Det var ett tag sen jag läste de tidigare böckerna om Bridget Jones, men detta var väl ungefär vad man hade kunnat vänta sig av henne, nu när hon kommit in i medelåldern. Samma tjej, men med en ny typ av liv och med tillhörande problem. 

Rachel Mohlin gör ett mycket bra jobb som inläsare.





Av bockeriorat - 6 januari 2015 11:02

Under hösten har jag haft det stora nöjet att få prova på Storytel, där man kan lyssna på talböcker, helt gratis.


För en person som pendlar långt varje dag har det varit ett helt underbart tillskott och förhöjt pendlandet något oerhört.


Jag har under många år lyssnat på talböcker och haft ett otal mp3-spelare där man till en början var tvungen att stycka upp böckerna i många spellistor eftersom att de inte fick plats hela i minnet på spelaren.


Och jag har varit nöjd med det.


Men nu har det blivit så mycket lättare att välja böcker och 'lära känna' nya karaktärer, historier och författare. Men det är faktiskt så (för mig i alla fall) att läsa om gamla böcker är som att träffa gamla vänner. Inte sällan för att se dem i ett annat ljus.


Under våren kommer jag att försöka läsa (lyssna) på så många böcker som möjligt och skriva ned lite om dem här, tänkte jag. Bra att se hur mycket/lite man läser. Och hissa/ dissa böcker, författare och uppläsare.


Jag har redan avslutat 2015 års första bok och påbörjat den andra. Mer om det i kommande inlägg. 


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards