Alla inlägg den 27 januari 2015

Av bockeriorat - 27 januari 2015 19:14


Kvinnan som stal mitt liv - Marian Keyes  


Stella Sweeney är en före detta hyllad författare som har glassat runt på lyxiga boktyrnéer över hela U.S.A och berättat om sin bok "En blinkning i taget".


Nu är hon hastigt och inte alls vidare lustigt  tillbaka på Irland, utan lyx, glamour och pengar. Men däremot två bångstyriga tonårsbarn, en syster och fd kollega som hon måste be om att få tillbaka sitt jobb samt  en fd make som har kommit på ett genialt konstprojekt där han ska ge bort alla sina ägodelar. Stellas största nöje en lördagskväll är att gå på bittra-kvinnors-bokklubb, där ingen läser böckerna, men däremot förser sig rikligt med vin.

Som om det inte vore illa nog, kan inte Stella förmå sig att skriva någonting i sin nya bok.


I parallella berättelser får man sakta men säkert höra mer om boken "En blinkning i taget", hur och varför den kom till och även vad som egentligen hände under tiden hon var stationerad i U.S.A


Jag ÄLSKAR alla av Marian Keyes böcker. Mina favoriter är de som handlar om systrarna Walsh (Vattenmelonen, En oväntad semester, Änglar, Är det någon där? och Mysteriet på Mercy Close.)

Men jag gillar även de övriga böckerna, så förväntningarna inför denna, nya Keyes bok var högt uppskruvade.

Och visst kan man inte ta miste på att det är en Marian Keyes-bok!

Sättet där man hela tiden funderar på vad det är som verkligen ska hända, hennes mycket humoristiska och träffsäkra språk och persongalleriet med hög igenkänningsfaktor.

Dock tycker jag att det är alldeles för mycket som man har läst förut; den grymma bokförläggarvärlden (Å andra sidan), kvinnorna som hetsar över sin vikt och dricker för mycket (de flesta böckerna), barnlöshet (Om än på ett annat sätt i Änglar) och den komplicerade kärlekshistorien (Också de flesta historierna.)

Denna gången trodde jag mig ha ganska klart för mig vad hemligheten handlade om och dessutom hade rätt i, blev jag ganska besviken. 

Dock lyckades Keyes knixa till det med ytterligare en extra twist på slutet, vilket gjorde att jag kände mig lite mer nöjd med hela intrigen.

Det gjorde också att jag efter lyssnandet blev mer nöjd än jag var under själva lyssnandet. 


Jag gillade boken, men inte älskade den som jag har gjort med (de flesta) andra av Keyes böcker. Men jag rekommenderar den till alla som gillar Marian Keyes och om man känner för att fly iväg den tråkiga vardagen för en liten stund! Glöm dock inte att lyssna på övriga Keyesböcker! 


Marian Keyes är mästarinna av att skriva parallella historer som knyts ihop på slutet. Tidigare har jag alltid läst pappersboken innan jag lyssnat på  och det var liiite rörigt att hänga med i att enbart lyssna om man inte var totalt fokuserad hela tiden. Men efter ett tag flöt det på bättre, när man kommit in i det hela lite bättre och när man förstod i vilken del av intrigen och när man var!


Uppläsare: Anja Lundqvist är helt ok. Dock gillade jag liiite mer när Rakel Mohlin läste Keyes, På något sätt tycker jag att de synkar bättre ihop! 



www.storytel.se

http://www.adlibris.com/se/bok/kvinnan-som-stal-mitt-liv-9789113064369

http://www.bokus.com/bok/9789113064369/kvinnan-som-stal-mitt-liv/

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards