Alla inlägg den 29 januari 2015

Av bockeriorat - 29 januari 2015 19:53

  

Mina drömmars stad - Per Anders Fogelström


Henning Nilsson ha tagit sig till Stockholm för att arbeta tillsammans med några vänner. De har tidsbegränsade arbeten och när tiden är ute ska de flesta av dem återvända tillbaka till landet. Henning känner dock att livet på Söders höjder lockar mer än ett liv på landet.


Dock är inte livet i storstaden på något sätt en dans på rosor, snarare tvärtom. Det är svårt att hitta arbeten, de som finns är ofta underbetalda, tidsbegränsade och oerhört slitsamma. Bostadsbristen är enorm. Arbetarna bor många i flera rum ofta delandes sängar (om man hade tur att få en säng att sova i) Ofta sovs det i skift och rummen delades inte sällan dessutom av råttor, loppor och löss. För att inte tala om smuts.


I Mina drömmars stad följer vi Henning och hans erfarenheter i Stockholm, med flickor att förälska sig i, arbeten där han får slita hårt, familjelivet som utvecklas med boenden och allt fler barnamunnar att mätta.


Mina drömmars stad utspelas 1860-80.


Persongalleriet är väldigt intressant; alltifrån rika patroner, fattiga fylltrattar, desperata familjefäder som inte kan försörja sina barn till luspanka flickor som väljer att gifta sig rikt och mörka sin bakgrund trots att man aldrig varit förälskad i mannen man gift sig med.


Jag har fått läsa om yrken som jag inte har hört om tidigare, till exempel sumprunkare, kittelflickare och sillstrypare.


När man läser böcker av den här sorten är det lätt att omvärdera sitt eget liv och förstå att man faktiskt har det ganska bra. jag behöver inte bara orolig för att inte kunna mätta mina barn, inte skämmas för att deras kläder är hopplöst omsydda gamla plagg, inte oroa mog för att kroppen är öm och utsliten på grund av hårt arbete och på grund av detta inte kunna tjäna några pengar och på så vis inte kunna försörja barnen.

Jag behöver inte oroa mig för att mina barn ska få så mycket stryk av sin fulla lärare att de måste bege sig till sjukhuset.


Nej, det stämmer inte riktigt det där med att ' det var bättre förr'


Jag är mest förundrad av hur vanligt det verkade vara, enligt författaren, att kvinnorna drygade ut sina små löner med att sälja sina kroppar. 


På ett ställe i boken skildras en fest där festdeltagarne har blivit fulla och det beskrivs att de då blir sugna på att slåss och våldta.

Man förundras även av kvinnornas enorma slit med sina barn och sitt hem, men många var även tvungna att jobba utanför hemmet med tunga yrken som tvätterska eller kartongklistrare .Och den oerhörda belastningen på kroppen att ideligen  vara gravid.



Saker som är självklara för oss: att kunna duscha, tvätta och gå på toaletten när man önskar och på modena, enkla och fräscha sätt, var ofta sällan förekommande. Lukten måste ha varit fruktansvärd!



Jag hade svårt att komma in i boken till en början, men jag gav inte upp och till slut gillade jag den mycket och fascinerades mycket av skildrandet av dåtidens Stockholm. Nu är 


Jag inte så bevandrad i Stockholm, är man det tror jag att boken ger ytterligare dimension till behållningen.

Språket är behagligt och rakt utan några förskönande omskrivningar.

Jag kommer att lyssna på fortsättningen längre fram.


Den här boken rekommenderar jag alla att läsa! Det är bra att då och då påminnas om hur bra vi har det och hur våra förfäder hade det.


Uppläsare: Helge Skoog, bidrar mycket till det trevliga lyssnandet.


www.storytel.se

http://www.bokus.com/bok/9789100123758/mina-drommars-stad/

http://www.adlibris.com/se/sok?q=mina+dr%C3%B6mmars+stad


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards