Direktlänk till inlägg 11 januari 2015

Nätter i Reykjavik - Arnaldur Indridason

Av bockeriorat - 11 januari 2015 09:02

vNätter i Reykjavik

Nätter i Reykjavik - Arnaldur Indridason


Jag har läst de tidigare böckerna i Arnaldur Indridasons deckarserie och jag tycker mycket om dem.

Det var ett tag sedan Erlendur Sveinsson var huvudpersonen i deckarna, men nu är han tillbaka igen.

Dock utspelas den  här boken före de övriga, i denna bok är Erlendur nybliven polis.


En uteliggare som Erlendur kände litegrann hittas drunknad i en torvtäkt och alla verkar tycka att det handlar om självmord. Erlendur känner sig dock inte nöjd med detta och gör egna efterforskningar i fallet.

Han hittar ledtråd efter ledtråd och sakta nystas fallet upp.


I de senare böckerna får man veta mycket om Erlendurs misslyckade familjeliv och i den här boken får man svar på vad det var som hände där i första början. 


Indridasons böcker är skrivna i ett lugnt tempo, men sakta men säkert förs man framåt i intrigen. Jag vet att en del tycker att det är jobbigt att läsa/ lyssna på de isländska namnen och gator, men jag har inga problem med det. Jag tycker att det är spännande att höra beskrivningarna av den isländska naturen och maten de äter. 


Uppläsare: Pale Olofsson. Jag gillar när man 'castar' uppläsare utifrån författarens stil. Jag tycker att Olofsson passar utmärkt att läsa Indridasons avskalade och direkta språk. Han har en skön och behaglig röst. 


Boken rekommenderas till de som gillar deckare och gillar Indridasson. Har man inte läst någonting av honom tidigare, rekommenderar jag att läsa böckerna från början. Alla böckrerna är fristående, men det blir extra roligt om man förstår detaljerna om personernas privatliv.


Tidigare böcker:

Glasbruket

Kvinna i grönt

Änglarösten

Mannen i sjön

Vinterstaden

Frostnätter

Mörka strömmar

Svart himmel

Den kalla elden

Den stora matchen





 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards