Direktlänk till inlägg 22 september 2015

Lotus blues - Kristina Ohlsson

Av bockeriorat - 22 september 2015 19:40

 

Lotus blues - Kristina Ohlsson

Uppläsare: Oscar Skagerberg

Lyssningstid: 12h 32min

Del 1 i serien om Martin Benner


Den framgångsrike advokaten Martin Benner driver en byrå tillsammans med sin kollega Lucy, tillika före detta flickvän. En dag blir han uppsökt av en man som säger sig behöva hjälp. Hans syster, Sara Texas dog efter att ha erkänt sig skylig till ett flertal mord som begåtts i såväl Sverige som U.S.A Brodern, Bobby,  tror inte att Sara kan ha begått alla morden utan tror att det är någonting som inte stämmer i historien och han vill att Benner ska rentvå Saras namn. Bobby tycker att Benner är den rätte personen för uppgiften då han när åtalet mot Sara skulle väckas uttalats sig att han skulle vilja driva fallet. Trots detta känner sig Benner väldigt skeptisk till om han ska påbörja nya efterforskningar eller inte. Dock har hans intresse väckts och när den ena mystiska saken efter den andra börjar inträffa de inblandade i historien har han med ens inget val längre. Plötsligt är nämligen han själv insyltad i fallet på ett mycket obehagligt vis. 



Martin Benner lever ett minst sagt ovanligt familjeliv; han bor med sin fyraåriga systerdotter Belle efter ett tydligt mönster.  I veckorna bor hon hos honom, men spenderar mycket tid på förskola och/ eller med en barnflicka. På fredagarna har de fredagsmys i hop och lördagar är hon hos far- eller morföräldrar och på söndagar äter de brunch tillsammans på restaurang. Benner är noga med att lära Belle att klara saker själv och mer att anpassa sig till hans vuxenliv än att han ska leva småbarnsliv.

Förhållandet till Lucy är även det utöver det vanliga. De arbetar ihop,ligger med varandra när de får lust, men har inga krav på när och hur mycket de ska umgås och får ligga med andra. Benner hävdar att förhållandet är förlåtande är kravlöst och så verkar det i alla fall vara från hans sida...


Det här var en annorlunda svensk spänningsroman. Jag tycker att det är uppfriskande att huvudpersonen, Martin Benner, skiljer sig markant från Medelsvensson och jag känner med honom romanen igenom även om jag till mångt och mycket finner honom osympatisk på många sätt. Egoistiskare typ får man leta efter.


Jag gillar greppet med ramberättelsen där Benner intervjuas om händelsen som beskrivs och man får glimtar av vad som komma skall och en katastrof av ett eller annat slag förebådas. 

Jag tycker också om att författaren serverar oss en massa fakta om saker först och sen förklarar hur eller varför. Och vissa detaljer som inte alls antytts får man i slutet av boken och ändrar en del hur man ser på Benner och komplikationer  i förhållandet till Belle.


Historien, språket och karaktärerna påminner om en hårdkokt, amerikansk deckarförfattare, tycker jag.  Kanske beror det även till viss del på att den utspelas delvis i just U.S.A?  Hursomhelst känns det fräscht och spännande med en ny sorts skrivande av en svensk författare. 


Jag ville genast läst nästa del i serien och hörs hur allting utveclas. Men jag hoppas på att få lite mer svar och förklarinagar i nästa bok. Eller att en eventuell tredje bok är på gång snart!


Uppläsaren, Oscar Skagerberg är en ny bekantskap för mig. Det känns lite ovant först, men han är en duktig uppläsare och jag har inget att anmärka på.


Lotus blues rekommenderas till alla som gillar spännande böcker.


Lyssna på storytel, adlibris eller bokus

Läs på storytel, adlibris eller bokus

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards