Alla inlägg den 24 september 2015

Av bockeriorat - 24 september 2015 21:09

 

Mios blues - Kristina Ohlsson

Uppläsare: Oscar Skagerberg

Lyssningstid: 10h 38min

Del 2 i serien om Martin Benner

 


Mios blues tar över precis där den föregånende boken, Lotus blues, slutar.  Martin Benner är advokaten som hastigt och inte så lustigt blivit indragen i en härva av mord, lögner, svikna lojaliteter, utpressning och konspirationer.

I sitt försök att rentvå den avlidna Sara Texas, som erkänt fem mord, blir han den jagade och på ett märkligt sätt försvinner de människor som han har haft kontakt med en efter en. Och den huvudmisstänkte i dessa försvinnanden är - Martin själv.


I slutet på Lotus blues får Martin Benner ett ultimatum- hitta Mio, Sara Texas son som hon fick tillsammans med den mytomspunne och fruktade amerikanske brottslingen som går under namnet Lucifer. Annars kommer det att gå illa för dina nära och kära. 

Det finns dock inte några spår efter Mio som en dag försvann från sin förskola. Det finns inga fotografier och ingen som har hört någonting alls om Mio eller har en aning om var Mio kan ha förts till.


När Martin blir kontaktad av en kvinna som säger sig ha sett någonting den dagen Mio försvann, blir inte Martin enbart lättad. Han börjar även frukta att hon, likt andra som han har haft kontakt med innan, kommer att försvinna och han kommer att få skulden för det som händer henne.


Det här är en väldigt spännande bok, minst lika spännande som den första i serien. Det var många "twists and turns" i den och nu trodde jag att jag hade full koll på karaktärerna och på handlingen, men blir trots det överraskad av vändningarna som intrigen tar. Jag gillar upplägget jättemycket - det är mycket effektfullt att kasta ut små ledtrådar, sedan ge läsaren förklaringar, för att sedan ändra förutsättningarna radikalt och så vidare och så vidare.


Jag kommer att läsa fler av Kristina Ohlssons böcker- jag har redan läst den första boken i hennes andra serie om Fredrika Bergman; Askungar, som jag gillade. Kanske ska jag ta och fortsätta lyssna på de övriga i den serien nu?


Prova på att läsa böckerna i serien om Martin Benner om du gillar spännande, rafflande och överraskande böcker!


Lyssna på: storytel eller bokus


Läs på: adlibris eller bokus



Ovido - Quiz & Flashcards