Direktlänk till inlägg 14 september 2015

Det som inte dödar oss - David Lagercrantz

Av bockeriorat - 14 september 2015 21:07



 

Det som inte dödar oss - Milleninium 4 - David Lagercrantz

Uppläsare: Stefan Sauk

Lyssningstid: 17h 6min

Del 4 i serien om Millenium

 

Under ett okaraktärisktiskt hårt oväder återvänder Frans Balder, professor i datavetenskap, från att ha arbetat i Silicon Valley hem till Stockholm. Hans arbete inom Artificiell Intelligens har rönt stora framgångar, men när han får reda på att hans åttaårige son August blivit illa behandlad av sin exfru och hennes nye make, den kände skädespelaren Lasse Westman, bestämmer han sig för att flytta hem till Sverige. Detta trots att Balder själv inte känner sin son alls, han har till och med blivit ifråntagen vårdnaden om honom eftersom att han funnits olämplig som far. 


August Balder är åtta år och  autisktisk antagligen svårt utvecklingssttörd  Frans har alltid haft svårt att närma sig pojken som inte kan kommunicera, varken genom tal eller skrift och går helt upp i sin favoritsysselsättning: Att lägga pussel.


Frans Balder har ägnat sig  helt åt sitt arbete med AI inom dataspel och har en litet team med trogna lika arbetsamma och maniska som honom själv. Trots det verkar det som om att det finns en läcka i teamet och när han anlitar den mest skickliga hackern som han känner till för att undersöka läckan får han veta saker som han aldrig hade kunnat ana.


Mikael Blomkvist har haft det tufft efter sina framgångar med Zalachenko-storyn och hånas som en journalist på dekis av sina "journalistkollegor". Som om det inte vore nog går det mycket trögt för Millennium och de är tvungna att ta hjälp av finansierer som de aldrig under andra omständigheter skulle samarbeta med. För att fly från den bistra verkligheten läser Blomkvist deckare av Elizabeth George.


När Linus Brandell, som en medarbetare till Frans Balder tar kontakt med Mikael Blomkvist är han inte ett dugg intresserad av att skriva om läckor i dataspelsbranchen. Men när Brandell börjar beskriva en hacker som han har samarbetat med börjar Blomkvist ana med vem de har samarbetat med och blir med ens mer intresserad av att börja nysta i historien. 


ÄNTLIGEN kan man lyssna på del 4 i Millenniumserien på storytel. Jag visste inte ens hur mycket jag hade längtat efter att höra mer om Mikael, Lisbeth, Erika och alla de andra huvudpersonerna från de tidigare böckerna.

Det har varit många och långa debatter fram och tillbaka om det verkligen var en bra idé att skriva fler böcker om karaktärerna när den ursprunglige författaren Stieg Larsson gick bort innan ens den första boken i serien publicerats. Mest tongivande har Eva Gabrielsson, Stiegs sambo, varit och har på de giriga bokförlagen, men kanske mest på grund av Stiegs far och bror; Erland och Joakim Larsson och att de innehar rättigheterna till böckerna och karaktärerna. 


I dagsläget har många svenska författare sålt sina karaktärer för att göra fler filmer om dem än de historier som baserar sig på ursprungsromanerna. Maj Sjövall har låtit Martin Beck återkomma i en mängd filmer i ny tappning, precis som Camilla Läckberg och Henning Mankell har gjort med sina kända deckare.


Intresset för att få veta mer om Blomkvist och Salander har varit enormt och jag tycker att valet att låta en duktig författare få ta över och förvalta Stieg Larssons karaktärer är betydligt smartare än att låta filmskapare skapa ett flertal massproducerade filmer om dem. (Därmed inte sagt att detta ändå inte kommer att hända...)


Och resultatet då? Jag tycker att David Lagercrantz lyckas skildra de kända karaktärerna oerhört väl. Beskrivningarna av framförallt Salander och Blomkvist känns trovärdiga och sättet de tänker, agerar och pratar harmoniserar mycket väl med hur de gör i de tidigare böckerna.

När Lagercrantz berättar om Salanders ungdom och hur hon kom att använda sitt alias känns det nästan som om att han pratat med Stieg Larsson och fått reda på hur han gett henne just den signaturen. Det är riktigt häftigt!


Jag älskar när författare tar upp trådar som de tidigare har avhandlat och det gör Lagercrantz här, såväl med tidigare händelser, tidigare karaktärer samt med figurer som vi fått veta om i periferin i de tidigare böckerna, men inte "träffat" på riktigt ännu.


Här får dock skildrandet av tidningsbranchen och livet på redaktionen backa rejält och så även skildrandet av Blomqvists journalistkollegor. Men jag tycker att det är ett bra val, jag saknar inte den biten.


Tack och lov har även Lagercrantz valt att backa med Blomqvists utsvävande kärleksliv. Snabbt räknat (har kanske glömt någon) har han i den första boken ihop det med minst 4 kvinnor och det skildras en hel del av hans och Erikas komplicerade kärlekstriangel då hon är gift, men hennes man låter henne vara med Mikael när hon känner för det. 


De tekniska och matematiska bitarna finns med och en del saker är lite svåra att hänga med i, men precis som i de tidigare skildras de på en nivå så att även en total novis ska kunna ha i alla fall ett hum om det som skildras. Men jag ska nog lyssna på boken en gång till för att verkligen se till att jag greppade det...


För min del är det Lisbeth Salander som jag saknat mest och som är den spännande och intressanta karaktären i Millenniumböckerna. Jag älskar hur Lagercrantz fortsätter att skildra hur hon slåss för rättvisa för de svagare och biten med hur Lisbeth Salander hanterar situationen när hennes vän och tidigare chef Dragan Armanski utmålas som syndabock av SD-siten avpixlat är genial!

Jag gillar också de nya karaktärerna som Lagercrantz introducerar oss för. Det bådar väldigt gott inför de kommande (?) böckerna och kanske är det på gång att finnas en person till som faktiskt kan ge Salander en match i hackande och knäcka koder...


Själva "deckargåtan" är smart, spännande och intressant. Jag gillar den rakt av! 


Om man jämför med Stieg Larssons verk då? När jag lyssnade på den första delen i serien: Män som hatar kvinnor, blev jag helt och hållet tagen av inledningen till den boken. Det var det häftigaste jag dittills hade läst! Så smart och intresseväckande inledning! Och i den sista boken Luftslottet som sprängdes höll jag på att få slag när Zalachenko plötsligt blev skjuten i sjukhussalen efter att det hade varit så fruktansvärt spännande när pappa Zalachenko smög i korridorerna för att leta upp och ta livet av sin dotter. Hur skulle det kunna bli någon spänning kvar nu, tänkte jag först, men där överbevisade Larsson mig genast. Mer spännande bok än upplösningen av Zalachenkoaffären är det svårt att få tag på! Därför är det inte konstigt att den här, den fjärde boken och den förste av den nya författaren kanske inte helt lever upp till den första och tredje Millenniumböckerna, som jag tycker är de överlägset bästa. 

Dock har Lagercrantz skrivit en mycket spännande bok och som sagt, karaktärerna kommer man garanterat känna igen och jag är än mer förtjust i Lisbeth Salander och hennes smarthet, styrka, udda sätt att vara och hennes kamp för rättvisan.


Gillade du de tre första böckerna och framför allt karaktärerna i böckerna får du inte missa den här!


I de tre tidigare böckerna har det varit Reine Brynolfsson som läser, men här får Stefan Sauk ta över stafettpinnen. Jag tycker att det fungerar bra, jag saknar inte Brynolfsson, Sauk är tvärtom en av mina favoriter. 


Lyssna på: storytel, adlibris eller bokus

Läs på: storytel, adlibris eller bokus


Norstedts 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards