Direktlänk till inlägg 8 mars 2016

När ljuset släcks - Magnus Hedman och Gunnar von Sydow

Av bockeriorat - 8 mars 2016 09:19

 


När ljuset släcks - Magnus Hedman och Gunnar von Sydow

Uppläsare: Magnus Hedman

Lyssningstid: 11h 13 min


Magnus Hedman berättar i sin självbiografi om sitt tidiga liv, sin kärlek till fotbollen, den omfattande proffskarriären i fotbollslag som Coventry, Celtic och Chelsea men även om det stormiga och det uppmärksammade privatlivet tillsammans med Magdalena Graaf. Men jag tror att det, som titeln antyder, är speciellt tiden efter proffkarriären och allting som hände då, är det som han vill berätta och berätta det på sitt eget sätt, med sina egna ord.


Det är intressant att höra om Magnus Hedamans karriär, även om jag inte är någon fotbollsfantast så är det spännande att höra om hur mycket träning, ritualer vid hemma/ bortamatcher, att inte få ledigt från spel frånsett vid dödsfall eller barnafödsel, rädslan för skador och frustrationen när man väl har råkat ut för en skada.


Framför allt är det dock det  utsvävande lyxlivet som Hedman levde tillsammans med sin fru Magdalena Graaf som är häftigt att höra om. Jag har inte tänkt på hur uppassade de var och att de under sin storhetstid var nästan lika omsusade i såväl England som Sverige, som Posh och Becks.


Dock var steget bort från rampljuset, de stora hyllningarna, lönecheckarna, lagsamhörigheten och klivet tillbaka till hemlandet något som han inte riktigt hade varken förbrett sig på eller vad han hade trott.

Till en början var  tanken att han i Sverige skulle ta större ansvar för familj, barn och hem, men ganska snabbt gjorde han karriär som fotbollskommentator på tv4 och jobbade minst lika mycket som han gjorde som proffs.

Detta i din tur ledde till stora problem i privatlivet. Sakta men säkert började Hedmans liv bli som en nedåtgående spiral där han helt plötsligt gjorde saker som gick rakt emot vad han stått för som elitidrottsman.


Som sagt är jag inte så fotbollsintresserad och heller inte så insatt i Magnus Hedmans liv, förutom att jag läst hans fd frus bok Det ska bli ett sant nöje att döda dig och jag tycker att jag efter att ha läst Hedmans historia fått mer koll på honom och att han är betydligt mer än "bara" ett fd fotbollsproffs. 


Det här är en intressant historia och jag rekommenderar de som är intresserade av fotboll, Hedman i synnerhet eller om man bara är intresserad av att höra skildrandet av en proffskarriär och vad som kan hända efteråt.


Lyssna på: storytel, adlibris mondo eller bokus.


Läs på adlibris eller bokus. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards