Alla inlägg den 19 mars 2016

Av bockeriorat - 19 mars 2016 15:57

 

Först när givaren är död - Anna Jansson

Uppläsare: Marie Richardson

Lyssningstid: 10h 42min

Del 10 i serien om Maria Wern

 


Gamla Frida har precis mist sin make Helge och ensamheten är stor numera. Frida och Helge höll sig mest till varandra och umgicks inte så mycket med någon annan. Vissa grannar har börjat prata om att hon har börjat bli lite väl tankspridd och förvirrad. Men Frida själv tycker inte alls att hon är förvirrad, dock är hon väldigt upptagen med att tänka och gräva i det som Signe, en av grannarna berättade när hennes make låg för döden.


Distriktssköterskan Ingrid är dock lite orolig för Frida och ser till att hålla ett extra öga på henne. Ingrid är väldigt omhändertagande och har under hela sitt liv bott hos och tagit hand om sin fostermor Signe. Kanske så mycket att hon helt har utplånat sig själv och sina egna drömmar för styvmoderns skull.


Maria Wern har haft en tuff period då Per blev skjuten precis som han hade bestämt sig för att lämna sin fru Rebecka och istället vara tillsammans med Maria. Det hade verkat som om Rebecka inte hade någonting emot det hela, eftersom hon också hade gått vidare, på eget håll. Men nu känner Maria det som om att Rebecka inte säger hela sanningen om hur Per mår och inte heller känner Maria att hon kan ringa och fråga henne hur ofta som helst. Läkarna kan heller inte säga någonting till Maria, de pratar bara med anhöriga.


Plötsligt får dock Maria annat att tänka på när Fridas hus brinner ner till grunden. Branden tycks vara anlagd, men varför skulle någon vilja bränna upp den gamla kvinnans hus? Som om inte det vore nog, försvinner även Ingrid spårlöst. Det blir Marias och hennes kollegor på polisstationen i Visby,  jobb att försöka luska ut vad det är som har hänt.


Som vanligt är Anna Janssons deckare välskrivna, spännande och mys-pysiga. Dock kommer jag även här på, efter drygt halva, att jag har sett den intrigen som tv-serie... Jag ska nog hoppa över att läsa de gamla Maria Wernböckerna, tror jag. 


Marie Richardson är en duktig uppläsare.


Lyssna på storytel eller bokus.

Läs på adlibris eller bokus


Av bockeriorat - 19 mars 2016 15:29

 

Rein - Håkan Nesser

Uppläsare: Håkan Nesser

Lyssningstid: 5h 49min


David arbetar som översättare och en dag dör den store författaren, Germund Rein, som David har arbetat med att översätta. David får veta om ett sista manuskript som finns, men enligt författarens testamente får det inte komma ut på originalspråk, utan bara på det språket som David översätter till.


David har haft en tuff tid de senaste åren, då hans fru plötsligt försvann från honom för tre år sedan. När han en dag lyssnar på en radiokonsert hör han en hostning som han vet med sig att det kommer från hans fru, Ewa.

När han förstår att hon fortfarande är i livet beslutar han sig för att bege sig till stället där hon försvann för att undersöka vad som hände, men samtidigt arbeta med att översätta Reins sista bok.  


Det blir en krokig väg där vi får följa med på letandet efter Ewa och samtidigt visar det sig att det är en hel del skumma saker med Reins bok men även med hans död.


Jag gillar Håkan Nesser väldigt mycket, både som författare och som uppläsare. Vissa böcker gillar jag mer än andra. Mina favoriter är Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö och Och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla, Barbarotti-deckarna och stadstrilogin. Men jag gillar även de flesta andra, även om den senaste boken, Elva dagar i Berlin, inte riktigt föll mig på läppen.


Men det finns också några som jag tycker är lite väl märkliga, till exempel Skuggorna och regnet. Det händer lite för lite och är lite för högtravande på något sätt. Och tyvärr tycker jag att den här boken Rein, tillhör den kategorin av böcker. Den är svår att komma in i och det går lite för segt för att riktigt locka mig. Det jag gillar är dock Nessers sätt att inte berätta allting med en gång, utan att berätta dem lite då och då som i en bisats, för att bygga upp spänningen. 


Jag älskar att lyssna på Håkan Nessers röst! Den är så behaglig!


Jag såg nu att det kommer en ny Nesserbok till storytel i sommar som heter Eugen Kallmans ögon. Tydligen är det både Håkan Nesser och Anna Maria Käll som läser. Det ser jag verkligen fram emot!  Det var riktigt roligt att lyssna på Kära Agnes, brevromanen som Kim Anderzon och Kristina Adolphsson läste. Jag antar att det är något liknade i den kommande boken, att man får följa två berättare/ huvudpersoner.


Lyssna på storytel, adlibris mondo eller bokus.

Läs på adlibris eller bokus



Ovido - Quiz & Flashcards