Alla inlägg den 31 januari 2016

Av bockeriorat - 31 januari 2016 09:06


När livet börjar om - Lucy Dillon

Uppläsare: Anna Maria Käll

Lyssningstid:15h 55min


Libby och Jason har levt ett lyxigt liv i London, med mycket pengar, resor och lyxigt hus i ett välbärgat område. Dock väljer de att lämna allt detta bakom sig för att hjälpa Jasons mamma, Margaret,  med hotellet, The Swan, som familjen har drivit under lång tid i Longhampton. När hennes make, Donald gick bort, är det svårt för henne att ta hand om allting på egen hand. Det blev därmed ett gyllene tillfälle för Libby och Jason till att starta om och göra något nytt.


En dag inträffar dock en olycka utanför hotellet. En ung kvinna blir påkörd av en bil, men klarar sig mirakulöst undan med några få blessyrer, kroppsligen. Dock har hon  helt tappat minnet och vet inte vem hon är eller vem hon var. Libby låter kvinnan bo på hotellet så att hon kan få återhämta sig där och. förhoppningsvis, återfå minnet.


Libbys dröm är att göra om hotellets atmosfär en hel del och göra det till ett lyxigt lanthotell och framför allt se till att inte Margarets hund, eller gästernas hund för den delen, får vistas i hotellet. Detta är något som inte gör Margaret särskilt nöjd. Hon kan inte förstå varför hotellet inte duger som det gör i dagsläget. När det börjar strula sig med byggarbetarna som ska genomföra renoveringen, är det mycket av både Margarets och Libbys förflutna som kommer fram i dagen och ställer till det.


Livet börjar om är den sjätte boken av Lucy Dillon som jag har lyssnat på. De påminner en del om varandra och de utspelas alla i den lilla staden Longhampton och en del av karaktärerna i de olika böckerna återkommer i böckerna, men som bifigurer. Jag gillar att få "återförenas" med de gamla karaktärerna och höra hur de har utvecklats sedan sist. 


Det är en hel del feel-good i de här romanerna, men samtidigt är det väldigt tunga ämnen som avhandlas och karaktärerna har ofta mycket tuffa saker att brottas med. Jag har tidigare jämfört Dillon med Marian Keyes och jag får även sådana vibbar här. En del av temana i den här boken har Keyes redan skrivit om i sina böcker.


Det här är en av de bästa böckerna av Dillon och jag gillar mys-pyset i böckerna och att det alltid är någon stor hemlighet som ligger begravd i handlingen. Och i denna får vi veta en av dem  sakta men säkert och tillsammans med en av huvudkaraktärerna i och med att hennes minne kommer tillbaka till henne.


Jag tycker att alla som gillar feel-good romaner ska prova att lyssna på Dillons böcker. Det enda som jag har lite svårt för, kattmänniska som jag är, är allt prat om hundarna som jag (i de flesta fall) kunde ha varit utan.

Följande böcker finns utgivna, dock finns tyvärr inte alla kvar på storytel. De fetmarkerade är de som jag gillar bäst:


Hundar, hus och hjärtats längtan

Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

Och så levde de lyckliga

Tango för vilsna själar

Hundra omistliga ting

När livet börjar om

 


Lyssna på: storytel eller bokus. 


Läs på: adlibris eller bokus

Ovido - Quiz & Flashcards