Alla inlägg den 2 maj 2015

Av bockeriorat - 2 maj 2015 17:08

 

Vår egen lilla hemlighet - Ninni Schulman

Del 4 i Hagforsserien


Socialarbetaren Anna-Karin Rehn anmäls försvunnen i Hagfors utav sin make och ingen har sett någon skymt av henne eller har någon aning om vad som kan ha hänt henne. 


Hennes make Torsten berättar att hon är lycklig, frisk och vältränad och absolut inte har någon anledning att försvinna utav egen fri vilja. 


Magdalena Hansson, journalist i Hagfors har bara någon tid innan observerat att det är något som inte stämmer med hennes son, Nils, bästa kompis Mario. Han verkar nervös och förskrämd och när hon märker att hans arm är täckt av fula blåmärken beslutar hon sig för att göra en anmälan om detta till socialtjänsten.


Anna-Karin skulle ha träffat Marios föräldrar Andrea och Keith  för att fullfölja soc-anmälan dagen då hon försvann. Men hon kom aldrig fram till sitt avtalade möte i hemmet. 


Poliserna Petra Wilander och Christer Berglund gör sitt yttersta för att finna Anna-Karin och även Magdalena gör sitt bästa för att luska i försvinnandet och att kunna rapportera om det i tidningen som hon arbetar för.


I Vår egen lilla hemlighet får vi precis som i de tidigare böckerna i serien följa med i jakten på att lösa kriminalmysteriet, men även följa med i Magdalenas, Christers och Petras privatliv och allt som händer där, både problem och glädjeämnen.


Jag hade länge längtat efter att få lyssna på nästa del i den här serien. Jag har gillat de tidigare böckerna väldigt mycket och jag gillade den här också, men kanske hade jag väntat mig ännu mer. Jag tycker till exempel att problemen kring såväl Magdalena som Christer känns som en repris på den senaste romanen. Jag hade önskat mig att få veta lite mer om dem och kanske även att de hade kommit lite längre i sina liv och kunnat ha gått vidare till ett nytt skede än att stå på samma ställe och stampa.


Deckargåtan är spännande och hyfsat trovärdig. Tyvärr. Ämnen i den här boken är till stor del hemligheter, om vad som försiggår i hem som omgivningen inte har den minsta aning om. 


Angela Kovacs är uppläsare och återigen är det en av de som jag gillar allra bäst. Hon har en mycket trevlig och behaglig röst att lyssna på! 


Jag rekommenderar alla som gillar deckare att läsa Ninni Schulmans böcker. De är spännande, lättlyssnade och personerna i hennes romaner är väldigt mänskliga och fint skildrade och jag tycker att de är "vanliga" trovärdiga karaktärer. Men se till att läsa dem i rätt ordning om du inte har läst de tidigare:


Flickan med snö i håret

Pojken som slutade gråta

Svara om du hör mig.


Lyssna på storytel, här eller här. Läs här eller här

Ovido - Quiz & Flashcards