Direktlänk till inlägg 29 oktober 2015

Längtan bor i mina steg - Klara Zimmergren

Av bockeriorat - 29 oktober 2015 07:26


 

Längtan bor i mina steg - Klara Zimmergren

Uppläsare: Klara Zimmergren

Lyssningstid: 8h 26min

Biografi


Klara Zimmergren är kanske mest känd som en i duon Mia och Klara som står bakom en del kända karaktärer som Viveka Andebratt, Gulletussan och Tabita som figurerat såväl i radio som tv.

Men Zimmergren har även varit programledare i  bla Djursjukhuset och engagerat sig mycket för djurens rätt. 


När jag var sjukskriven för två år sedan lyssnade jag på Zimmergrens sommarprat och i början av boken tar hon avstamp från det som hon tar upp i sitt sommarprat och går här i boken in ännu djupare i sina funderingar och upplevelser som hon hade i sitt liv som ofrivilligt barnlös. 


I den här boken berättar hon om hur det är att vara att vara runt 35 och singel. När många i ens bekantskapskrets har tagit steget in i familjelivet och ofta har svårt att inte gå upp helt och hållet i barnen och partnern.


Känslan av att inte veta hur man ska hitta "den rätte", att när en barnlängtan väl har väckts börja fundera på att åka till Danmark och låta sig insemineras, att försöka hitta andra saker som gör en lycklig istället för familjelivet.


Samtidigt som Zimmergren skriver om den jobbiga längtan som hon har, skriver hon även mycket fint om kärleken till djuren, främst hundar, och hur mycket hon får igen ifrån en kärleksfull hund. 


När hon sedan har lyckan att hitta mannen som hon (tror) att hon vill leva med går längtan över i frustration varje månad när mensen kommer och man maktlös inte kan påverka sig till att bli gravid, trots att man gör allting rätt; sex på rätt tider, rätt kost och så vidare.


Det handlar även en del om hur omgivningen påverkar, att se andra lyckas, att höra andra bara prata om sina barn, visa kort på barn och så den jobbiga frågan:

- Har du några barn? När man inget hellre vill än att ha barn, men det blir inga.


Jag tycker att det är mycket intressant att lyssna på Zimmergrens bok och det är bra att få andras perspektiv och få lite synpunkter på vad man kan tänka på om man träffar en människa man inte har träffat för och kanske inte ställa den där jobbiga frågan. Och kanske lite konkret hur man kan bete sig och förhålla sig när någon i sin närmsta omgivning har problem av det här slaget.


Jag skulle önska att Zimmergren hade berättat om ett litet tag efteråt i den här boken. När hon själv levt famileliv med barn ett tag och kunnat berätta om hur hon ser på sin längtan i efterhand och om det blev som hon tänkt sig och vad som inte blev som hon tänkt sig och hur vuxenrealationen mellan henne och mannen utvecklats.


Jag gillar när biografierna läses upp av författarna själva. Klara Zimmergren är duktig som uppläsare och det blir mer genuint när hon berättar sin egen historia. 


Lyssna på storytel, adlibris mondo eller bokus.


Läs på; adlibris eller bokus





 
 
bokprinsessan

bokprinsessan

29 oktober 2015 17:13

Jag har också en Bokblogg

http://bokprinsessan.bloggplatsen.se

bockeriorat

29 oktober 2015 20:32

Jag ska kolla in den! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards