Alla inlägg den 18 oktober 2015

Av bockeriorat - 18 oktober 2015 16:26

 

Snö kan brinna - Katarina Mazetti

Uppläsare: Katarina Lundgren- Hugg

Lyssningstid: 5h 9min


Birgit tar steget från de alkoholiserade föräldrarna där hemma till att börja studera i Umeå under 70-talet när hon kommer på sin pojkvän Kenneth att vara otrogen mitt ute i lingonriset. I studentstaden börjar hon studera litteraturhistoria och hon möter efter hand tre andra människor, Jocke, Gunilla och Brecht, som är i ungefär samma ålder och som delar hennes och tidens anda och flyttar ihop i ett kollektiv.

De protesterar mot diktaturer, revolterar mot klassamhället, de vill gå ifrån kärnfamiljsnormen och solidaritet är ett mycket viktigt ord.


De fyra personerna i kollektivet är alla kära i någon av de andra, men oturligt nog är känslorna så skevt fördelade att ingen av dem är besvarade. 


Dock delar de alla passionen till musik och alla musicerar på något sätt och tillsammans börjar de träna mer och mer och faktiskt bli riktigt framgångsrika när de håller konserter. Och bandmedlemmarna älskar så mycket att få framföra sin musik och se de glada människorna att de fortsätter att spela, trots att de många gånger blir betalda i matvaror av typen älgkött och potatis, snarare än reda pengar. 


Här blandas tidens händelser av typen ockupationen av Västtyska ambassaden, med personlig utveckling och händelser dem emellan i det lilla kollektivet. Musiken är det som är det tema som genomsyrar boken mest och det är roligt att läsa om personernas förfasande över kommersiella Abbas enorma framgångar, medans musik av folkmusik typ inte har en chans att få samma uppmärksamhet och uppskattning. 


Den här boken är en ganska mysig skildring och innan jag började lyssna på den hade jag tänkt mig lite grann åt filmen Tillsammans. Mycket av handlingen i den här boken påminner en del om den framgångsrika filmen, men den här boken kommer inte i närheten att beröra lika mycket som personerna och handlingen i Lukas Moodyssons film om kollektivet Tillsammans.


Jag tycker inte riktigt att man kommer in på livet på huvudpersonen Birgit, speciellt önskar jag att få veta mer om henne i slutet av boken, men jag saknar en del svar och förklaringar. Det skulle kunna vara att delar av handlingen är självbiografiska, jag får vibbar av att Birgit skulle kunna vara Mazetti själv. 


Jag har tidigare läst böckerna Grabben i graven bredvid och Familjegraven av Katarina Mazetti och eftersom jag gillade dem väldigt mycket hade jag höga förväntningar även på den här. Jag tycker dock inte att den når upp till samma standard som de övriga två, men en mysig lässtund erbjuder dock den här romanen. 


Uppläsaren Katarina Lundgren- Hugg är en ny bekantskap för mig och jag gillar hennes röst och framförallt gör det sig bra de bitar som hon läser dialogerna på norrländska!


Lyssna på; Storytel, Adlibris eller Bokus.

Läs på; Adlibris eller Bokus








Ovido - Quiz & Flashcards