Alla inlägg den 9 oktober 2015

Av bockeriorat - 9 oktober 2015 14:38

 

Marcoeffekten - Jussi Adler Olsen

Uppläsare: Stefan Sauk

Lyssningstid: 19h 1min

Del 5 i Serien om Avdelning Q

 


Istället för att ta avstamp långt tillbaka i tiden tar den här boken i serien om Avdelning Q avstamp långt borta i Afrika. 

Mycket av intrigen utspelar sig dock bland en grupp illegala invandrare i Köpenhamn som försörjer sig genom att tigga eller att stjäla. De är tvungna att hålla varandra om ryggen och vara lojala mot varandra för att undgå att komma undan lagen.

Mitt i den här gruppen finns pojken Marco som inser att det han håller på med är fel. Han vill göra något annat, något bättre med sitt liv, men finner sig hela tiden hindrad och begränsad av gamla lojaliteter och släktband. 


Marco kommer en dag på sina gruppmedlemmar med att vara involverat i ett fruktansvärt brott och han är kluven om vad han ska göra. Ska han berätta för polisen? Som papperslös invandrare är det inte helt lätt att ta kontakt med polisen. Och om han berättar kommer inte släktingarna ge sig förrän de har hämnats.


Carl Mørck, chef för avdelning Q, har bestämt sig för att ta sitt förhållande med psykologen till nästa nivå och har köpt en fin ring som han ska ge till henne.

 

Sedan tidigare bor Carl Mørcks före detta kollega Hardy, som är förlamad hemma hos Carl. Där bor även Morten, som samlar på playmobileleksaker och som även har inlett ett förhållande med Hardys terapeut. De beslutar på helt eget bevåg att flytta ihop i Carls lägenhet.

 

Assad, Carls assistent, har mycket att göra för att kunna rehabilitera sig tillbaka i gammal god form från händelserna i det tidigare fallet och Carl saknar verkligen den gamle Assad, något som han kanske inte hade trott tidigare.

 

Carl brottas även med hur han ska förhålla sig till Rose, sin sekreterare, när hon gör saker som inte är särskilt önskvärda. Men som tidigare bidrar hon till nysta upp deckargåtan på många sätt och vis.

 

Den här påminner såklart mycket om de tidigare i serien, men jag känner tyvärr att jag inte blir lika gripen av den här som många av de andra. Jag vet inte om det är jag som är splittrad, eller om den faktiskt inte är lika klockren som de andra. Mot slutet tycker jag dock att handlingen tar en spännande vändning och jag känner igen mig från de övriga delarna. Men det känns som om att det tar för lång tid innan den här stegringen kommer.

 

Jag kommer att läsa nästa och den senaste delen i Avdelning Q, Den gränslöse, och hoppas att den inte gör mig besviken, utan lever upp till de andra böckernas nivå!

 

Stefan Sauk gör som vanligt ett utmärkt jobb som uppläsare. Det var lite roligt att se Stefan Sauk på tv i veckan, det kändes som att se en gammal god vän efter att "ha spenderat" så mycket tid tillsammans med honom, ha ha.

 

 

Lyssna på: storytel eller bokus. 

Läs på: adlibris eller bokus

Ovido - Quiz & Flashcards