Direktlänk till inlägg 24 oktober 2015

Plan B - Jonathan Tropper

Av bockeriorat - 24 oktober 2015 09:00

 


Plan B - Jonathan Tropper

Uppläsare: Anders Sahlman

Lyssningstid: 11h 46min


Ben ska snart fylla 30 och börjar känna att han inte har uppnått någonting alls. Alla drömmar och förväntningar som han hade i high school verkar ha gått i stöpet. Han är utbildad journalist och jobbar visserligen på tidningen Esquire, men får inte skriva "på riktigt", utan spenderar dagarna med att skriva olika sorters listor. Hans äktenskap har precis avslutats i en skilsmässa. 


Under high schooltiden umgicks han mycket med sina goda vänner; Lindsey, Alison, Chuck och Jack. De träffas när de firar en i gängets födelsedag och märker att livet inte riktigt blev vad de hade tänkt sig.


Lindsey var tidigare tillsammans med Ben, men hon lämnade både honom och sitt arbete som lärare för att söka efter lycka och meningen i livet någon annanstans än där hon befann sig då. Hon har jobbat intensivt på olika jobb för att sedan sticka iväg och resa och för tillfället är hon arbetslös.


Chuck var "den tjocke killen" när han var liten och såg till att träna och banta ned sig inför starten i High school och passade då på att träffa tjejer i en rasande fart och hela tiden försöka erövra nya tjejer, eftersom han i sitt tidigare, tjocka, jag upplevt att ingen ville ha honom och nu måste han ta igen det. Karriärsmässigt har det gått bra för honom och han arbetar som framgångsrik kirurg.


Jack är den i gänget som det, karriärsmässigt, har gått allra bäst för. Han är en mycket framgångsrik filmstjärna som tjänar otroligt mycket pengar, är igenkänd var han än går och alla kvinnor faller som furor för honom.


Alison är en framgångsrik advokat som verkar ha kolla på alling i tillvaron. Men alla hennes förhållanden kraschar snabbt eftersom att hon innerst inne fortfarande är förälskad i Jack och trånar efter honom som i någon slags idoldyrkan.


Under 30-års festen står det dock ganska snart klart att Jack inte har en så bra tillvaro. Livet som filmstjärna har fått honom att börja dricka alldeles för mycket och även att ta andra droger och festen slutar i en katastrof.

Hans vänner bestämmer sig för att göra en intervention med Jack för att få honom att inse att han har problem som han behöver tackla. När den inte går som den ska, utan att det blir fler och fler katastrofer i Jacks liv, bestämmer de sig för att försöka med någonting annat för att hjälpa Jack, plan B sätts i verket. 


Jag gillade upplägget till den här romanen. Det känns annorlunda, spännande och roligt att höra om var hstorien skulle ta för riktning. Till en början tyckte jag att berättandet påminde en hel del om Nick Hornbys sätt att skriva, speciellt High Fidelity, men eftersom tycker jag att boken tappade styrfart. Den stod och stampade ett bra tag och det var en så lång tid som man stod i ovisshet i det stora "mysteriet" i boken. Till slut blir jag så less när man inte ens får någon hint om vad som händer att jag funderar på att sluta lyssna.

Men jag biter ihop och slutet knyter ihop allting till slut, men jag tycker att det förstörde en hel del med den stora mittparteiet när det bara är utdraget.


Författaren Jonathan Tropper är äldre än jag, men jag tycker känner igen många av de musikaliska och filmiska referenserna han skriver om, så det tycker jag är roligt. 


Jag gillade den Troppers bok Sju jävligt långa dagar, men den här boken är hans debutroman och det känns att den inte är riktigt lika flytande och väl sammansatt som Sju jävligt långa dagar.


Jag gillade inte Plan B jättemycket, men jag tror att Troppers övriga böcker är väl värda en läsning, så jag kommer att läsa fler av hans böcker framöver!


Uppläsaren Anders Sahlman har en mycket behaglig röst och passar in på berättarjaget, tycker jag.


Lyssna på: storytel eller bokus

Läs på; adlibris eller bokus




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards