Direktlänk till inlägg 14 oktober 2015

Little Bee - Chris Cleave

Av bockeriorat - 14 oktober 2015 16:38

 

Little Bee - Chris Cleave

Uppläsare: Malena Lazlo 

Lyssningstid:11h 18min

I storytels version/ A nice noise version finns även en intervju med författaren efter boken.


Little Bee har spenderat de två senaste åren inlåst i en flyktingförläggning i London, England. Hon har flytt från sitt hemland Nigeria och har ingenting alls här i världen, förutom de kläder och en flaska nagellack som hon fått till skänks från en hjälporganisation samt ett engelskt körkort som tillhör den enda mannen som hon träffat från England i sitt hemland. 

Little Bee är noga med att inte göra så mycket väsen av sig på boendet, tittar ingen i ögonen och är mycket noga med att linda sina bröst hårt så att hon inte ska väcka någon uppmärksamhet från männen på flyktingförläggningen.


Hon har spenderat sina två år med att läsa i tidningar och försöka att lära sig engelska seder och bruk och att tala som drottningen gör. 


När hon en dag helt plötsligt blir frigiven tillsammans med några andra kvinnor, har hon ingen aning om vad hon ska göra egentligen. Hon äger ingenting och hon har inga godkända papper. Men hon har namnet på mannen från körkortet och att han kommer från Kingston-upon- Thames. 


Sarah O'Rourke är journalist, gift sedan många år tillbaka och har en fyraårig son vid namn Charlie som inte ofta tar av sig sin älskade batmankostym. Hon lever ett vanligt liv, förutom det som hände under hennes och makens semesterresa i Nigeria.


Det här handlar om människor med totalt skild bakgrund, en som är uppvuxen i ett fattigt, krigshärjat land där det handlar om att överleva och en kvinna som har fått allting i livet och vars främsta drivkraft har varit att göra precis tvärtemot vad människor säger till henne att göra. Dock flätas deras öden samman utav flera olyckliga sammanträffanden och de blir trots sina olikheter sammansvetsade med varandra.


Det här var en mycket annorlunda, mysig, härlig, sorglig, fruktansvärd, engagerande och underbar läsupplevelse. Det är härligt med den här typen av böcker när man absolut inte har en aning om vad som kommer att hända och man sitter hela tiden på helspänn och hoppas på att det ska gå bra för huvudpersonerna.


Det är en oerhörd resa som Little Bee gör i boken, hon möter många människor och jag blir alldeles fylld av magont av hur illa hon blir och blivit behandlad, såväl i Nigeria som i England.


Den här boken tycker jag att alla ska läsa! Den väcker många tankar och funderingar och berättar om saker som jag aldrig har vetat om.


Efter att ha lyssnat på ungefär halva boken var jag tvungen att googla Chris Cleave för att kolla upp vem författaren var. Var det en man eller en kvinna som hade skrivit boken och vad har hen själv för bakgrund? När jag märkte att det var en engelsman väckte det många funderingar hos mig. Jag tycker att skildringen av att vara kvinna är mycket bra och tyckte att det var lite märkligt. Och när jag märkte att han såg väldigt engelska ut, funderade jag på om hur mycket av sakerna som känns äkta i hans beskrivningar. Hade det känns mer "på riktigt" om författaren var en kvinna som faktiskt hade sitt ursprung i Nigeria? Men efter att han lyssnat på intervjun med honom där han beskriver att han är uppvuxen i Kamerun och då var på semester i Nigeria, samt att han har arbetat på den typen av flyktingförläggning som det handlar om, känns det återigen mer äkta. 


Det här är en mycket fin, annorlunda berättelse som jag rekommenderar alla! 


Det här är första gången jag kommer i kontakt med uppläsaren Malena Lazlo och jag tycker att hon gör ett bra jobb!


Lyssna på: storytel eller bokus. 


Läs på: adlibris eller bokus.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards