Direktlänk till inlägg 26 februari 2015

Mammy Walsh's A-Z of the Walsh family - Marian Keyes

Av bockeriorat - 26 februari 2015 18:47


 


Mammy Walsh's A-Z of the Walsh family - Marian Keyes


Det känna lite konstigt att skriva om en engelsk bok på svenska, men ännu konstigare att skriva på engelska, so here goes, det blir på svenska ändå.


Marian Keyes har skrivit fem romaner (Vattenmelonen, En oväntad semester, Änglar, Är det någon där?, Hemligheten på Mercy Close) om de fem döttrarna i familjen Walsh; Claire, Rachel,Maggie,  Helen och Anna. Givetvis får vi även veta en hel del om föräldrarna; Jack och Mary Walsh och deras vedermödor om deras liv i Dublin.


I den här korta talboken får man höra fakta om familjen Walsh, om deras svårigheter, dråpligheter och mörka hemligheter... Eller?

Har man, likt mig, läst alla böcker om familjen Walsh från pärm till pärm flera, flera gånger, är det inte mycket nytt alls, faktiskt. Annat än att faktan är sammanfattad på ett nytt sätt och att det är ur mamma Walshs perspektiv man får höra faktan ifrån.


Som alltid har Marian Keyes ett mycket underhållande språk och det höjs flera dimensioner med att höra det hela på originalspråk. Även om jag inte skulle ha någonting emot en uppläsare som har en ÄNNU bredare irlänsk accent.


Jag rekommenderar boken till alla som har läst och gillat böckerna om döttrarna Walsh. Det här är en rolig nostalgitripp.


Detta ger dock hopp för framtiden: Jag hoppas, hoppas, hoppas att det kommer mer fakta om döttrarna Walsh och kanske även om den stackars pappa Walsh. Han har ju ännu inte fått någon egen bok. Jag känner mig inte nöjd med faktan jag har fått hittills, jag vill vera mer om vad som händer med Claire, Maggie, Rachel, Helen och Anna!


Uppläsare: Caroline Lennon läser mycket bra! 



 
 
Ingen bild

HEY!!

28 februari 2015 16:49

Nice blogg! Bara ett litet tips, ändra utseendet! det ser så grått och trist ut... Men dina recenssioner är jättebra!!

bockeriorat

1 mars 2015 13:52

Tack, vad roligt med kommentarer!

Jag ska försöka få till lite finare färger vid tillfälle! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards