Direktlänk till inlägg 11 februari 2015

Garnethill - Denise Mina

Av bockeriorat - 11 februari 2015 21:02

 

Garnethill - Denise Mina


Maureen O'Donell har börjat misstänka att någonting inte står rätt till med sin pojkvän. Hon begär därför ut hans personbevis och konstaterar således att han är gift med en annan kvinna. Detta blir spiken i kistan för deras förhållande och Maureen beslutar sig för att gå ut att fira att hon äntligen har tagit beslutet att avsluta förhållandet.

När hon vaknar upp på morgonen efter, sliten och bakfull hittar hon till sin fruktansvärda förvåning sin pojkvän fastbunden och med halsen avskuren i sin lägenhet. 

Det finns bevis som tyder på att hon är den skyldiga och all alkohol som dracks kvällen innan kanske orsakade minnesluckor hos henne. Är hon skyldig?


Maureen har haft en jobbig uppväxt med en alkoholiserad mor och en far som utnyttjat henne sexuellt. Dock vägrar hennes mor och syster tro på att hon talar sanning om övergreppen. Det är bara hennes bror, knarklangaren Liam som tror på hennes ord.


Maureen har även en historia av att vara intagen på mentalsjukhus och sammanbrott. Hon själv känner att det ligger henne i fatet, polisen och hennes familj vill inte tro på henne pga hennes sjukdomshistoria.


Romanen utspelas i Glasgow och har ett väldigt annorlunda persongalleri. Det är många tragedier och trasiga människors historier som skildras.


Jag tycker att det var svårt att gripas av den här deckaren. Jag tycker att det var lite rörigt med alla namn och även att jag hade lite svårt för uppläsaren. Hon fångade mig inte heller.


Den här boken är den första inen trilogi, men jag känner mig intensupertaggad på att läsa de resterande verken, tycärr.


Uppläsare: Viktoria Flodström. Hon har en behaglig röst, men kanske alltför behaglig, så att jag kopplade bort henne. Tycker inte att hon lyckades få mig engagerad i boken.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards