Alla inlägg den 23 april 2016

Av bockeriorat - 23 april 2016 17:10

 


Mordbrännaren - Anders Gustafson och Johan Kant

Uppläsare: Katarina Ewerlöf

Lyssningstid: 10h 59min

Del 2 i serien om Singö


Förra våren läste jag den första boken i Singöserien och jag blev väldigt positivt överraskad utav den. Även om den passar väl in bland andra deckare som är aktuella, lite mys-pys, lite spänning och hemskheter och lite familjeliv, var det här nytänkande så till vida att deckarhjälten, Solbritt Andersson, skiljer sig från de andra.

Solbritt är duktig och driven, men samtidigt är hon mormor, runt 60 år gammal och är i en liten annat skede i livet än de unga deckarna (Maria Wern, Camilla Läckbergs Erika osv) och att hon är kvinna (Wallander, Beck, Van Veeteren). 


Den här gången är det, precis som titeln antyder, en brand på Singö som sätter i gång intrigen i romanen. På en undanskymd del utav Singö camping har romer satt upp sina husvagner utbryter en explosionsartad brand och allt tyder på att det är ett hatbrott.


Det finns inte mycket av ledtrådar till Solbritt och hennes kompanjoner. Därför kan de inte hindra att även fler bränder anläggs och det verkar som om att gärningarna bara blir mer brutala.


Precis som i den tidigare romanen blandas Solbritts arbete för att försöka få fast de skyldiga till bränderna, med hennes egna personliga strävanden; hon har börjat tycka att hennes man dricker lite väl ofta och mitt på dagen, hennes dotterdotter väljer att spendera varje helg hos Solbritt. I och med det dras de även in i ännu fler problem. Som om inte det vore nog är det inte helt friktionsfritt i polisgruppen. 


Det här är en riktig bladvändare. Spännande och med intressant persongalleri. Jag känner igen många av "typerna" som beskrivs.

Boken tar upp många aktuella problem; den eskalerande främlingsfientligheten, romska bosättningar, sexuella trakasserier osv. Kanske blir det lite FÖR mycket av de olika spåren/ intrigerna till slut?


Jag ser fram emot att läsa mer om Solbritt och jag börjar fundera över vilka skådisar som kommer att bli aktuella att spela karaktärerna i böckerna...


Nu var det länge sedan jag lyssnade på en bok av Katarina Ewerlöf, men eftersom hon som alltid gör ett mycket bra jobb, är det ett kärt återseende!


Lyssna på storytel, adlibris eller bokus

Läs på; adlibris eller bokus


Ovido - Quiz & Flashcards