Alla inlägg under december 2015

Av bockeriorat - 10 december 2015 10:48

 

En sån som du - Gillian Flynn

Uppläsare: Mirja Turestedt

Lyssningstid: 1h 26min

 


När mina elever ska skriva noveller brukar jag alltid säga; 

- Var noga med att inledningen måste fånga läsarens intresse med en gång!  Jag måste säga att Gillian Flynn visar prov på en mycket intressant inledning i den här novellen. Jag hajade riktigt till efter den första meningen:

Jag slutade inte runka för att jag inte var bra på det...


Den här novellen handlar om den före detta sexarbetaren, numera mediet, som har en väldigt trasig bakgrund, men som på sitt sätt lever ett bättre liv i vuxen ålder.


I sin nya yrkesroll som medium kommer hon i kontakt med en person som berättar de mest märkliga saker och det blir allt värre.


Gillian Flynn gjorde stor succé med sin bok Gone Girl och hennes övriga böcker Vassa föremål och Mörka platser har varit populära. Jag tycker att man känner igen Flynns berättarstil sedan tidigare i den här novellen. Dock tycker jag inte att den är lika mörk och obehaglig som hennes romaner.


Det är svårt att skriva om en novell så att man inte lämnar ut för mycket information, men jag tycker att den här historian som skildras är annorlunda, spännande, förvånande och fyndig.


Jag rekommenderar alla som har gillat Flynns tidigare böcker att läsa även denna. Den är perfekt om man vill läsa något snabbt, eller om man inte riktigt har bestämt vilken nästa bok ska bli!


Lyssna på storytel, adlibris mondo eller bokus.


Läs på bokus


 

 

Av bockeriorat - 9 december 2015 18:51

  

Någon sorts frid - Camilla Grebe och Åsa Träff

Uppläsare: Kerstin Andersson

Lyssningstid: 11h 36min

Del 1 i serien om Siri Bergman

 


Siri Bergman
arbetar som KBT-terapeut på den praktik som hon driver tillsammans med sin väninna och  Aina och den äldre  kollegan Sven. Siri trivs med sitt arbete att hjälpa människor som har problem så som  självskadebeteende, tvångstankar och ångest. 


Samtidigt som Siri är den som hjälper andra i svåra situationer har hon själv ett ganska problematiskt förflutet som hon inte har bearbetat och som hon försöker förtränga snarare än att ta i tu med dem och som påverkar henne mycket i vardagen.


Varje år har Siri och hennes kollegor en kräftskiva hemma i Siris stora hus ute i ingenting, för att teamworka och ha det trevligt tillsammans. Men detta året händer saker som inte hör till vanligheterna och som gör att det blir aningens ansträngt att komma tillbaka till jobbet på måndagen efter helgen.


Dock är det inte bara detta som blir jobbigt för Siri den här hösten. Obehaliga sammanträffanden inträffar en efter en och Siri börjar fundera om det verkligen är sammanträffanden...


Det här är den första boken jag läser av Camilla Grebe och Åsa Träff och jag måste säga att jag gillade den mycket. Den är spännande, fängslande och lättläst på en och samma gång. Jag var vid flera tillfällen lite rädd för att intrigen och avslutandet skulle vara lite väl uppenbart, men där hade jag tack och lov fel!


Det var spännande att få följa en psykolog och höra om hennes arbete och vardag och de saker Siri får ta del av från sina patienter får en att känna ett stort obehag.


Personskildringen känns realistisk och jag tycker om huvudpersonen Siri och ser fram emot att sätta tänderna i nästa bok i serien.


Uppläsaren Kerstin Andersson funkar ok, jag har svårt för henne efter att ha lyssnat på henne på DAISY uppläsningar som har känts väldigt mossiga, men här känns hennes röst och läsande mer levande. Om man undantar den (korta) biten som är på engelska...


Jag rekommenderar alla som gillar deckare att ge den här boken en chans!


Lyssna på storytel, adlibris mondo eller bokus.  

Läs på adlibris eller bokus

Av bockeriorat - 5 december 2015 07:30

 

Den du borde frukta - Ingrid Elfberg

Uppläsare: Anna Maria Käll

Lyssningstid: 14h 47min


En död kropp påträffas flytande i vattnet och när det står klart att det är en välbärgad företagare som är död börjar man gräva i vad som kan ha hänt honom. Det visar sig att han inte bara har blivit mördad, men han har helt blivit rånad på alla sina ägodelar. Till och med företaget har blivit skinnat.


Zora har precis blivit av med sitt jobb och som om det inte vore nog blir hon i samma veva av med sitt arbete. Hon längtar efter att starta om i ett nytt förhållande, men att börja dejta i medelålderna är inte det lättaste.


Vart efter tiden går visar det sig att det dyker upp fler fall där rika män blivit mördade och fått sina hem och företag plundrade. Finns det en gemensam nämnare mellan dessa fall?


Det här var en av de minst tilltalande böckerna som jag har läst under detta år. Jag hade mycket svårt att engagera mig i personerna, i handlingen och i intrigen. Det var många dagar sen jag lyssnade klart och jag har, för första gången, haft riktigt svårt att skriva en recension, har inte haft något engagemang alls.


Dock har jag svårt att säga om det beror på mig eller på författaren och historien. Jag har haft mycket att göra och tänka på så kanske kan det vara en av orsakerna till att jag inte kom in i boken alls.


På det hela känns det som ett smart tema kring en deckrhistoria. Men den är alldeles för utdragen. Jag ska ge författaren fler chanser och se om jag gillar dem bättre. Det finns ytterligare två titlar av Ingrid Elfberg på Storytel, så vid tillfälle ska jag läsa någon av dem.


Mitt omdöme till denna får bli: Läs något annat istället, den här boken har svårt att väcka intresse.


Inte ens Anna Maria Käll kan få mig att lyssna engagerat, tyvärr!


Ovido - Quiz & Flashcards