Direktlänk till inlägg 27 december 2015

Arvet efter dig - Jojo Moyes

Av bockeriorat - 27 december 2015 22:10

 

Arvet efter dig - Jojo Moyes

Uppläsare: Gunilla Leining

Lyssningstid: 12h 32min

Del 2 om Louisa Clark


I slutet av förra romanen om Louisa Clark- Livet efter dig. får vi veta att Lou har ärvt en stor summa pengar efter sin älskade Will och att han även vill att hon ska passa på att leva och njuta av livet och utmanat henne att sticka iväg till Paris för att få perspektiv på livet. 


Men när vi kommer in i handlingen i den här, efterföljande romanen, får vi veta att efter att ha rest runt en del, har Louisa nu börjat arbeta på en ganska tafflig pub på en flygplats, där hon får jobba och slita hårt.

Hon är helt tillbaka i gamla hjulspår med att inte göra annat än att arbeta och slita och hon har dessutom börjat klandra sig själv för att hon inte kunde hindra Will från att ta sitt liv och det blir inte bättre av att hennes föräldrar tog avstånd från henne och det hon gjorde.


Det är många jobbiga saker som händer i Louisas liv och den enda slags tröst hon känner finns är att självmedicinera med alkohol.


Hastigt och olustigt hamnar Louisa i en "gå-vidare-grupp" där efterlevande träffas i en samtalsgrupp för att tillsammans kunna stöta och blöta sin sorg och dela sina historier med sina älskade, döda med varandra.


Genom romanen kommer person efter person in i Louisas liv och som kommer att påverka henne framåt genom historien. Hon får även i den här romanen gå igenom en hel del sorgliga och jobbiga saker, men det är absolut inte nattvart. Med gruppen och andra viktiga människor i sitt liv blir Louisa tvingad att se vad som är viktigt och vad hon behöver fokusera på för att få ett fungerande liv, efter Wills bortgång.


Jag tyckte mycket om boken Livet efter dig och jag hade stora förväntningar på denna. Som vanligt är det häftigt att åter stifta bekantskap med en gammal karaktär och jag tycker även att den här boken är mycket bra. Jag hade, om jag kunnat, lyssnat på den här non-stop, men tyvärr kommer livet lite emellan, så att jag fick som vanligt pausa en del mellan lyssningarna och under tiden funderar jag mycket på Louisa och hennes liv.


Jag kan tycka att det är en aning märkligt att hon reagerar som hon gör med tanke på att hon i slutet av förra boken verkade förstå Wills val, även om hon själv inte höll med honom. Självklart förstår jag att hon saknar honom, men med tanke på att Will var så tvärsäker på det han skulle göra och att han inte tyckte att livet var värt att leva längre, trodde jag inte att hon skulle börja klandra sig själv på det här sättet.


Det är en hel del roliga karaktärer och en liten twist på att vi får försöka hitta fakta om Will igen och det gillar jag.

Det var svårt att veta hur boken skulle sluta och sådana böcker gillar jag!


Jag har under det här året lyssnat på en hel del av Jojo Moyes böcker och jag tycker om dem mycket. Jag gillar hennes språk, hennes sätt att väva ihop berättelserna och den gemytliga, mysiga atmosfären och de färgstarka karaktärerna. Dessutom är de väldigt olika varandra. Jag ser fram emot att läsa fler av hennes böcker, hoppas att de kommer till storytel snart!


Som de tidigare böckerna av Jojo Moyes är det Gunilla Leining som läser och hon gör det bra! 


Lyssna på: storytel, adlibris mondo eller bokus

Läs på: adlibris eller bokus





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards