Direktlänk till inlägg 23 december 2015

Livet på Scotland Street 44 - Alexander McCall Smith

Av bockeriorat - 23 december 2015 16:34

 

Livet på Scotland Street 44 - Alexander McCall Smith

Uppläsare: Lennart Jähkel

Lyssningstid: 13h 49min


Pat ska precis påbörja sitt andra sabbatsår innan hon ska börja studera och har precis fått ett arbete på ett konstgalleri. Hon har även turen att få hyra ett rum i en lägenhet på Scotland Street 44, inte långt från arbetsplatsen. 


Den första personen som hon kommer i kontakt med i huset är Bruce Andesson, mannen som hon hyr ett rum av. Bruce verkar vara väldigt självupptagen och intresserad av sitt eget utseende och Pat tycker inte att han verkar intressant över huvud taget.


I huset bor även Irene med sin lille son Bertie som vid fem års ålder redan har börjat studera italienska och- till grannarnas förtret- kommit långt i sitt saxofonspelande trots sin ringa ålder.

Irene är noga med att påpeka att hon på inga vis pressar sin son att lära sig nya saker- hon bara hjälper honom att lära sig det som han själv säger att han vill göra.

På förskolan har han dock börjar att intressera sig alltför mycket för tåg och tågbanor och Irene börjar känna lite oro över detta intresse. Och när den omöjliga förskolläraren ringer henne för att tala om att Berties uppträdande på förskolan är oacceptablet blir Irene mycket förargad eftersom hon tycker att förskolan inte är tillräckligt insatta i de samma pedagogiska och barnpsykologiska rön som hon själv är.


I huset bor även den medelålders Domenica som Pat får mycket råd och stöd utav i alla olika, mer eller mindre märkliga situationer som uppstår, människor som hon träffar samt relationen till de samma.


Handlingen i den här boken kretsar kring de personer som bor på Scotland Street 44 i Edinburgh och människorna som de kommer i kontakt med.

Det är många blandade historier som rör allt från hårgele, klotter på väggarna, en bal som trots att det inte är mer än en handfull deltagare måste bli av, en omedveten tavelstöld, uppror, guldtänder på såväl husse som hund, Ian Rankin och så klart (olycklig) kärlek. 


I boken nämns Marcel Prousts verk På spaning efter den tid som flytt och jag (som visserligen bara har läst en av delarna i den serien- Combray) får säga att jag tycker att berättandet i den här boken påminner en del om Prousts. Den är mycket anekdoter och historier som beskrivs och berättas, en del ganska vardagliga.

Jag gillar ju den här typen av böcker, när människors öden vävs samman och berättas parallellt med varandra, i detta fall i ett tredje-persons allvetande röst.


Jag tycker att karaktärerna är mycket spännande, speciellt Bertie och Bruce. Bikaraktären Big Lou tycker jag är väldigt intressant och sympatiskt.  Även om Pat kan anses vara huvudpersonen i boken är hon mer viktig i form av att vi får lära känna de andra karaktärerna i och med att hon gör det, än att hennes egen person är så viktig och intressant.


Det jag inte gillade så mycket med boken är att det inte blev ett tydligt och klart avslut, jag har ofta lite svårt för öppnare slut. Men nu när jag skulle skriva den här recensionen, märkte jag att det finns en del till om figurerna på Scotland Street - Espressoberättelser, där man kanske får fler svar på vad som hände med karaktärerna. Jag ska vänta lite och lyssna på den också -  det finns så mycket jag vill lyssna på just nu på storytel.


Alexander McCall Smith har även skrivit om Mma Ramotswe i Damernas Detektivbyrå och jag känner igen hans berättande från dessa böcker- som jag också gillade mycket!


Lennart Jähkel är en ny bekantskap för mig som uppläsare, men jag gillade att lyssna på hans lite speciella röst! Det fungerar mycket bra, tycker jag.


Lyssna på storytel, adlibris mondo och bokus

Läs på adlibris eller bokus


 
 
Alvis

Alvis

23 december 2015 23:21

Hej! Vilken jättefin och läsvärd blogg du har, Verkligen! :)

Kika gärna in på min blogg och lämna en kommentar eller två.

Vem vet, min blogg kanske är något i din smak? KOLLA GÄRNA!!

Ha en bra dag, Kram! ^^

http://PeaceOfLove.bloggplatsen.se

bockeriorat

25 december 2015 17:17

Tack så mycket!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards