Direktlänk till inlägg 28 augusti 2016

Välkommen hem - Ninni Schulman

Av bockeriorat - 28 augusti 2016 09:00

 

Välkommen hem - Ninni Schulman

Uppläsare: Angela Kovacs

Lyssningstid: 14h 8min

Del 5 i Hagforsserien


En klassåterträff väcker ofta blandade reaktioner, likaså för Magdalena Hansson, journalist i hemstaden Hagfors. Hade hon inte fått tillfälle att göra en öppenhjärtig intervju med klassens, numera, dokusåpakändis Jack, hade hon nog hellre tackat nej.

Att göra om samma fest som de hade i början i 9:an med lekar, övernattning och samtal med gamla klasskompisar känns inte särskilt lockande. Speciellt inte eftersom hon den här helgen annars hade sin man Petter för sig själv, när hennes son är i Sockholm och Petters tvillingtjejer är borta på läger.


Endast en tredjedel av de gamla klasskamraterna har tackat ja till festen och precis som det brukar vara faller personerna tillbaka in i sina roller som de hade när de gick i skolan; coola gänget, töntarna, de mobbade.  Som om alla år ifrån varandra inte alls spelat någon roll. Och när även alkohol är med i bilden uppstår det en del pinsamma och jobbiga situationer.  Men till skillnad från andra klassåterträffar slutar den här på ett oerhört tregiskt vis.


Det här är den femte delen i serien om Magdalena Hansson och hennes vänner och familj samt kollegorna Christer och Petra på Hagforspolisen. Precis som i de tidigare böckerna tycker jag att Schulman lyckas väl med att beskriva karaktärerna i sina böcker. De känns verkliga, trovärdiga och det är lätt att fatta sympati för dem.

Vi presenteras ingående för de nytillkomna figurerna i den här boken, men jag skulle önska lite mer tillbakablick på de "gamla goda figurerna", det var ett tag sen jag läste den senaste boken och det är lätt att glömma bort hur det slutade i den förra boken.


Välkommen hem är mycket spännande och jag gillar oerhört mycket de delar av boken som handlar om 80-talet och företeelserna som var vanliga då. Jag känner igen ALLT. Speciellt när en OKEJ-tidning beskrivs, jag känner igen den och har själv bläddrat i samma nummer av tidningen.


Temat i boken, som jag läst en hel del av på senaste tid,  är vidrigt och jobbigt att höra om.


Det är konstigt att inte Ninni Schulmans böcker har filmatiserats ännu, men jag antar att det kommer att ske förr eller senare. Jag ser fram emot såväl det som nästa bok i serien.


Övriga böcker i serien: 

Flickan med snö i håret

Pojken som slutade gråta

Svara om du hör mig.

Vår egen lilla hemlighet


Läs dem i ordning så att du får lära känna karaktärerna och deras utveckling! Alla finns på storytel.


Angela Kovacs läser den här boken och hon gör det bra! 


Lyssna på storytel, adlibris eller bokus.

Läs på adlibris eller bokus. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bockeriorat - 24 juni 2019 08:32

Försöker komma igång att skriva igen, men nu på Instagram, på @bockeriorat titta där om du vill! ...

Av bockeriorat - 1 augusti 2018 12:43


   Stay Metal - Håkan Mattsson & Stefan Hellström Uppläsare: Håkan Mattsson Lyssningstid: 10h 40 min   Kenny "Metal" Bladqvist är en missförstådd och underskattad stjärntrummis som på grund av att ingen annan i världen, Sverige eller ens ha...

Av bockeriorat - 29 juli 2018 08:59


  De vänsterhäntas förening - Håkan Nesser Uppläsare: Reine Brynolfsson Lyssningstid: 15h 29 minuter   Den pensionerade komissarie Van Veeteren ska strax fylla 75 och försöker undvika ett uppmärksammat firande och  grubblar en del över åldr...

Av bockeriorat - 25 mars 2018 12:38

  Ur askan i elden - Peter Robinson Uppläsare: Tomas Bolme Lyssningstid:11h 5min Del 1 i serien om Alan Banks   Polisen i Eastvale har på senare tid fått in larm från kvinnor som har blivit iakttagna när de klär av sig i sina hem. Ingen ...

Av bockeriorat - 11 mars 2018 16:16


  Barnet - Fiona Barton Uppläsare: Anna Maria Käll Lyssningstid: 12h 7min   En kort notis i en tidning med orden "barnskelett upphittat vid byggarbetsplats", väcker känslor hos fler läsare.   Angela och Nick  är gifta och har två barn ...

Ovido - Quiz & Flashcards