Alla inlägg den 24 november 2015

Av bockeriorat - 24 november 2015 20:10

 

Bloggdrottningen - Therese Loreskär

Uppläsare: Viktoria Flodström

Lyssningstid: 6h 12min


Mitt i ett stort bloggbattle mellan Sveriges två största hälsobloggare tar Kajsa - Hälsofreak- Kajsa, steget fram och axlar rollen som Sveriges ledande bloggare just i ämnet hälsa. 

Det visar sig vara ett genidrag och Kajsa får stor framgång med såväl läsare som med sponsorer och det leder till att hon kan ta steget att säga upp sig som sjukgymnast och leva på sitt bloggande.


Men det visar sig inte vara så enkelt. Dels är det ett jäktigt jobb att hela tiden producera bilder på löparrundor, gymmande och hälsosamma måltider. Inte minst på grund av att Kajsa inte alls är den hälsosamma tjej som hon utger sig för att vara.


Det var länge sen som hon tränade. Mycket av hennes tid går åt att titta på Lilla huset på prärien och övriga eftermiddagsserier och äta goda fikor.  Mycket möda lägger hon även ned på att fundera över hur de övriga dagismammorna rynkar på näsan åt henne och hennes sätt att ta hand om barnen, hämta bland de sista av alla föräldrar samt faktumet att hon försörjer sig genom att blogga.


Mannen har dessutom börjat betett sig konstigt. Antagligen en 50-års kris trots att han bara är 44. Varför sköter sig alltid barnen exemplariskt när mannen tar hand om dem, men när hon själv gör samma sak blir det skrik och panik?


En dag får hon ett erbjudande som hon inte kan tacka nej till. Hon och några andra speciellt inbjudna hälsovurmare ska få träna tillsammans med en mycket känd PT ifrån U.S.A Och hon får otroligt bra betalt för det. Kajsa blir så överlycklig att hon kanske överdriver en liiiten aning när hon säger att hon är personlig vän med denne P.T Och det leder till att hon måste lägga ned mycket arbete och många timmar på att försöka kontakta honom viaTwtter, instagram och alla sätt och knep tar hon till. Men det är märkligt vad många personer som helt ogenerat försöker att väcka hans uppmärksamhet. Hur ska Kajsa få honom att lyssna? Och hur ska hon kunna orka träna med denna PT när det var så länge sen som hon tränade på riktigt...


Det här var en mycket lättlyssnad och bitvis väldigt rolig bok. Det var fler gånger som jag skrattade högt, men bitvis balanserar den på väg mot det pinsamma. Jag tycker att författaren har en väldigt humoristiskt språk som gör det ännu roligare att lyssna på vad som händer med och kring Kajsa.

Själva idén är också väldigt rolig och tänkvärd. Roligt att höra om en person som så hårt går in för att göra sig ett namn och synas på nätet och dessutom är det hela inte ens sant.


Många sakerna som Kajsa får erfara kan jag som mamma verkligen känna igen mig i. Speciellt det där om att barnen sköter sig fin-fint när mannen har barnen. Men även här är det mycket som är ganska mycket överdrivet.


Jag gillar Therese Loreskärs sätt att berätta sin historia. Hennes språk får mig att tänka på ett mellanting mellan Marian Keyes och Martina Haag.  Jag såg precis att det finns en uppföljare till denna och den ska jag lyssna på längre fram!


Jag rekommenderar den som vill ha något roligt, lättlyssnat och lättsmält att lyssna på att läsa/lyssna på den här boken!


Uppläsaren Viktoria Flodström läser bra och passar utmärkt att läsa den här romanen.


Lyssna på storytel.


Läs på adlibris eller bokus

Ovido - Quiz & Flashcards